30 jaar vastleggen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

fm2
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 nov, 2016 11:27 am

30 jaar vastleggen?

Bericht door fm2 »

Is het voor een starter interessant om 30 jaar rente vast te leggen? Ook als je na 5 á 10 jaar weer gaat verhuizen?

Uiteraard zal ik alleen een hypotheek nemen, waarbij de rente mee genomen kan worden bij een verhuizing.

Ik verwacht namelijk dat de rentes over 5/10 jaar weer hoger worden, en dan is het verschil tussen 2.1 (20 jaar) en 2,6 (30 jaar) niet veel...

Wat raden jullie aan?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: 30 jaar vastleggen?

Bericht door M_1 »

Ik zou het niet doen. Na 20 jaar heb je al 60% van de hypotheek afgelost en dat wordt in de tien jaar daarna langzaam maar zeker nog meer. Je betaalt dus 20 jaar lang over de hele lening 0,5% extra rente om te voorkomen dat je na 20 jaar misschien meer zou moeten betalen. Terwijl je zelfs als de rente over 20 jaar naar 6% zou stijgen, nog goedkoper uit bent dan wanneer je de rente voor 30 jaar vast zet.

Bovendien kan het ook goed zijn dat je inkomen in de komende 20 jaar ook nog wat gaat stijgen en het dus helemaal niet erg zou zijn als je over 20 jaar iets duurder uit zou zijn.

Ook leg je je, voor je gevoel, dan ook nu meteen al vast voor de geldverstrekker die je na je verhuizing gaat nemen. Terwijl misschien een andere aanbieder op dat moment veel voordeliger is.
fm2
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 nov, 2016 11:27 am

Re: 30 jaar vastleggen?

Bericht door fm2 »

Bedankt voor je feedback. Goed punt inderdaad.

Ik probeer een berekening te maken, maar dat valt nog niet mee.

Stel nou dat de rentes weer over 20 jaar gaan stijgen tot 10% of meer? Dan heb ik toch liever zekerheid met 30%. Maar dat is misschien persoonlijke voorkeur.
Plaats reactie