Voorstel boeterente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Voorstel boeterente

Bericht door LJSM1 »

Goedendag,

Ik heb een voorstel gehad voor rentemiddeling/boete in een keer waar ik positief door verrast werd.

Oorspronkelijke hypotheek 472.500, nu nog 460.000.

2 delen spaarhypotheek, totaal 280.000. Deze rente loopt nog tot 2030 dus dit blijft zoals het is.
1 deel aflossingsvrij 90.000 rente vast tot 1-7-2020 5,40%
1 deel aflossingsvrij 90.000 rente vast tot 1-7-2025 5,55%

Nu heb ik een voorstel ontvangen wat zowaar interessant is. Dit komt omdat de rente bij beide leningdelen berekend wordt over de hoofdsom van het betreffende leningdeel -/- 10% van de totale oorspronkelijke hoofdsom. Kortom de basis voor de boeteberekening is zo'n Ôé¼ 43.000 voor beide leningdelen.

Voor het kortst lopende deel is de boete Ôé¼ 4.700 (45 mnd resterend), voor het langst lopende deel Ôé¼ 10.800 (105 maanden resterend). De nieuwe rente wil ik toch weer wat langer vastleggen en dan komt het op 2,32% voor 10 jaar of 3,07% voor 15 jaar.

Mijn vraag is of deze berekening wel klopt, hoewel de boete nog fors is had ik dus ongeveer het dubbele verwacht. Kan hier sprake zijn van een fout in mijn voordeel of is deze berekeningswijze gebruikelijk?

Omdat ze rentemiddeling en afkoop hebben aangeboden kan ik alleen kiezen uit 5, 10 of 15 jaar. Ik wil eigenlijk een andere rentevaste periode maar als die berekening niet klopt dan teken ik en vind ik het prima zo (anders moet ik de offerte laten verlopen voordat ik een nieuwe kan krijgen), de terugverdientijd is afhankelijk van de nieuwe rentevaste periode zo'n 24 mnd resp. ruim 50 mnd.

De totale "boete" bij rentemiddeling is dus wel ruim 2x zo hoog over de hele looptijd, dan wordt dus geen rekening gehouden met 10% boetevrije aflossing.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voorstel boeterente

Bericht door M_1 »

Het lijkt alsof ze er dan dus vanuit gaan dat je maar een van beide delen openbreekt. Het is dan de vraag of bij het openbreken van beide delen tegelijk, je de boetes simpel zou kunnen optellen. Is dat expliciet benoemd? Het lijkt mij namelijk, wat waarschijnlijk ook jouw gedachte zal zijn, dat je dan onterecht het boetevrije bedrag twee keer meetelt. Maar als ze wel zo rekenen, dan zou ik denken: profiteer ervan!
LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door LJSM1 »

Ik kan beide voorstellen op 1 formulier accepteren, daar is geen misverstand over. Zelfs 1x 47250 is al een vriendelijkere methode dan verwacht, ik had verwacht dat ze uit zouden gaan van 9000 per leningdeel.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door SimpleMind »

Wat zijn de vergelijkingsrentes die worden gebruikt in de berekening van de boetes?
LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door LJSM1 »

Dat was de rente het dichtst bij de resterende looptijd, 2,25% en 2,35% uit mijn hoofd.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door SimpleMind »

Het lijkt erop dat je een gunstig voorstel hebt gekregen. De vergelijkingsrentes zijn lager dan je zou verwachten (in ieder geval voor de 4› jaar tot 2020. En dat in combinatie met de gunstige berekening lijkt het gunstig. Bij de nieuwe 10 jaars rente is het natuurlijk al snel interessant. Ook bij 15 jaar kan het interessant zijn maar dan blijven de lasten iets hoger en duurt het langer voordat je de boete hebt terugverdient. Let wel: mocht je binnen een aantal jaren gaan verhuizen zou het natuurlijk geld kosten. Je krijgt je boete dan niet terugbetaald... maar als je er nog minstens 5 jaar woont klinkt het goed.
LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door LJSM1 »

Ik heb het voorstel voor 10 jaar geaccepteerd, ik heb gebeld en gemaild en weer gebeld voor een voorstel voor het andere deel op 20 jaar maar dat is blijkbaar veel gevraagd. Schijnt dat ik inloggegevens gemaild krijg om dat te kunnen aanvragen, maar dat duurt 10-15 dgn, in de tussentijd is de rente wel een beetje gestegen helaas.

Maar met deze berekeningsmethode zou ik iedereen adviseren om een hypotheek in 10 stukken te knippen, kan je altijd boetevrij de rente opnieuw vastzetten :D
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door SimpleMind »

Het is volgens mij ook niet de standaard manier. Maar voor jou lijkt het voordelig uit te pakken. Toevallig zelf net een voorstel gehad waarbij de vergelijkingsrente wel erg gunstig uitviel, terwijl de nieuwe 5- en 10 jaars rentes wel lekker laag waren. Overzicht van de berekening was nogal verwarrend, met andere bedragen dan ik zou verwachten. Maar uiteindelijk zat het verschil voor mij in de prettig hoge vergelijkingsrente en de veel lagere nieuwe rente. Ik had ook niet verwacht een dergelijk gunstig voorstel te krijgen maar zag bij toeval een voorbeeld berekening toen ik was ingelogd op de website. Eerste gedachte was "dat kan niet kloppen". Offerte aangevraagd en gekregen, zelfs nog iets gunstiger. Maar het kan dus zeker wel lonen een offerte voor rente-afkoop aan te vragen. Je moet natuurlijk wel het boetebedrag (kunnen) betalen, en geen plannen hebben om te gaan verhuizen.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door exroosje »

Ik heb ook net een leningdeel opengebroken en het andere deel intact gelaten. Was 5 jaar vast tegen 2,25 , met nog 3jaar te gaan, vanaf nu 10 jaar vast tegen 1,69.

De tip om je lening stukken op te breken zou inderdaad hier ergens vastgehouden moeten worden wat het maakt het mogelijk om in december stuk 1 te doen en in januari stuk 2 .

Omdat we tevens een stuk overbrugging zelf gefinancierd hadden en direct afgelost (variabele rente dus boetevrij) viel de 10% op het originele bedrag nog een stuk hoger uit.

Wel is per direct de aflosruimte op 0 gezet (zie ik in mijnING), dus de truc om beide leningdelen tegelijkertijd te doen gaat bij ons niet op (ING)

Omdat het een annuitaire hypotheek betreft is de terugverdientijd overigens alsnog groter dan de resterende looptijd van onze bestaande hypotheek.

Door de lagere rente kruipt annuitair dichter tegen lineair aan en ga je dus vooraan meer aflossen. Dat is dus geen weggegooid geld.

Nadeel is wel dat je nog een keer administratiekosten moet betalen als je het volgende stuk pakt, maar dat is 225 euro per wijziging (ook als het meer hypotheekdelen betreft) en dus meestal een stuk minder als het rentevoordeel.
LJSM1
Berichten: 8
Lid geworden op: do 18 feb, 2016 8:21 pm

Re: Voorstel boeterente

Bericht door LJSM1 »

Positieve ervaringen dus, voordeel van het zelf kunnen uitzoeken op internet, anders was ik er ook nooit achter gekomen.

Nog een aanvulling, kreeg vandaag nog een mail, zonder dat ik erom gevraagd heb geldt uit coulance de oude rente als ik binnen 2 dagen de stukken opstuur, toch netjes.
Plaats reactie