Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Joannes
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 okt, 2016 10:43 am

Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Bericht door Joannes »

Goedemorgen,

Vandaag heb ik mij in dit forum aangemeld en heb meteen al een vraag :

Ik ben van plan mijn huidige hypotheek over te sluiten naar een nieuwe annuiteiten hypotheek met variabele rente met de bedoeling deze na een tijd te wijzigen naar bijvoorbeeld een "20 jaar vast rente" (gedreven door de gedachte / wens dat waarschijnlijk de langlopende rente nog wel iets zal gaan zakken).

Voor de maandannuiteit is het simpel om uit te rekenen wat mijn nieuwe maandlast zal worden (er zijn immers genoeg Excel sheets hiervoor te downloaden).

En nu komt de moeilijke vraag :

- Stel : de huidige variabele rente is 1,5 % en over twee jaar wil ik de boel vastzetten voor 20 jaar tegen bijvoorbeeld 2,0 %. Kan ik zelf berekenen hoe hoog mijn toekomstige annuiteit zal worden ? Ik heb al eens gebeld met een geldverstrekken maar men kan hierop geen eenduidig antwoord geven. Dat wordt blijkbaar tzt bekeken en is een vrij ingewikkelde formule kreeg ik als antwoord.. :roll:
M.a.w. als je nu zeker wil zijn van de exacte hoogte van je toekomstige maandelijkse lasten kun je het beste een 30 jaar vast rente kiezen (i.g.v. annuiteiten hypotheek).

Hetzelfde verhaal speelt ook als je nu kiest voor bijvoorbeeld 5 jaar vast rente en daarna een nieuw renteaanbod krijgt..

In de te downloaden Excel sheets kun je helaas niet "spelen" met tussentijdse rentewijzigingen heb ik gemerkt.

Alvast bedankt voor deskundige tekst en uitleg.
henklubbers
Berichten: 10
Lid geworden op: di 24 aug, 2010 9:02 pm

Re: Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Bericht door henklubbers »

Om je vraag te kunnen berekenen zijn een paar zaken van belang.

Wat is de huidige restant hoofdsom. wat is je huidige rentepercentage en wat is je resterende looptijd.

Aan de hand hiervan kan je dan de restant hoofdsom over 2 jaar bepalen en dan de berekening opnieuw uitvoeren met het nieuwe rentepecentage.
Joannes
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 okt, 2016 10:43 am

Re: Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Bericht door Joannes »

Het gaat hier om een nieuw af te sluiten annuiteiten hypotheek.

Stel : nieuwe hoofdsom (of huidige restant, hoe je het wil noemen) = 125000 euro. Rente nu = 1,5 %. Looptijd nu nog 30 jaar (360 maanden), geeft volgens Excel sheet een annuiteit van 431 Euro.
Over 2 jaar (24 maanden) is de rente 2,0 % (is maar een aanname).

Dan zou de restant hoofdsom over 24 maanden nog 118301 Euro zijn.
Moet je dan over die 118301 Euro de nieuwe annuiteit berekenen met een looptijd van 28 jaar en 2 % ? Volgens Excel sheet dan 460 Euro per maand ?

Bruto / netto verhaal laat ik voor het gemak even buiten beschouwing, het gaat me puur en alleen over de berekenwijze.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Bericht door M_1 »

Ja, dat is het idee.

Als je een beetje handig met Excel bent, dan kun je, als je wilt, precies het verloop van schuld van maand tot maand bepalen (360 vakjes onder elkaar). Dan kun je op een willekeurig moment de rente veranderen (bv naar 2%) en verder rekenen met de nieuwe annuïteit.
Joannes
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 21 okt, 2016 10:43 am

Re: Hoe berekening nieuwe annuiteit bij wijziging rente ?

Bericht door Joannes »

Bedankt voor de tekst en uitleg heren !
Plaats reactie