Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Tijdens een gesprek met een hypotheekadviseur van de ING kwam ik er tot mijn verbazing achter dat, wanneer we onze Maatwerkhypotheek zouden willen omzetten naar een annuïteitenhypotheek, we dezelfde rente krijgen als in de offerte t.b.v. nieuwe rentevaste periode voor de maatwerkhypotheek (1,94%). Dit terwijl de rente van annuïteit op de offertedatum op 1,74% stond (1,99 - 0,25 ABK).
Ondanks dat het een ander product betreft zou hij de geoffreerde rente moeten hanteren. Hij noemde het zelfs een korting die hij niet kon geven. Die 1,74% geldt alleen voor nieuwe klanten. Hij bleef erbij dat de spelregels tijdens het spel niet veranderd kunnen worden en dat het anders een compleet nieuwe hypotheek zou moeten worden met alle kosten (boete, notaris, taxatie, etc) vandien. Dit zou een standaard procedure zijn bij alle banken.

Ik dacht dat het einde van de rentevaste periode de tijd is om je hypotheek onder de loep te nemen. Omzetten binnen dezelfde geldverstrekker behoort tot de mogelijkheden behoort. De enige kosten zijn dan advieskosten. Uiteraard kijk je naar verschillende vormen met bijbehorende rentes, maar deze gelden dus alleen voor nieuwe klanten...

Is het normaal dat bij omzetten rond het einde van de rentevaste periode de rente wordt overgenomen uit de offerte voor het huidige product?
Laatst gewijzigd door mlasschuyt op ma 10 okt, 2016 10:20 am, 2 keer totaal gewijzigd.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Ik hoop dat ik weet waar het mis is gegaan. Bij de berekening had de adviseur annuïteiten met een rente van 1,94% ingevuld, maar dat had waarschijnlijk de maatwerkhypotheek moeten zijn, waarbij de rente van 1,94 % wel correct had geweest. Toen ik hem hier echter op wees, meekijkend op het scherm, kwamen we echter in een redelijk verhitte discussie, met zijn hierboven genoemde opmerkingen.
Hij dacht waarschijnlijk dat ik het over de rente van de maatwerkhypotheek had, terwijl hij zelf per abuis annuïteiten had geselecteerd...

Hopelijk berust het op een misverstand, anders vind ik het vreemd dat de geoffreerde rentepercentage ook moet gelden voor een andere hypotheekvorm.
Het staat bovendien in de offerte dat de rentepercentage afhankelijk is van de hypotheekvorm.

Ik heb hem inmiddels een mail gestuurd met deze uitleg.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Tot nu toe heb ik geen reactie van de adviseur mogen ontvangen.
Kan iemand wel al bevestigen dat de geoffreerde rentepercentage voor product 1 (maatwerk) wel of niet automatisch mag gelden voor product 2 (annuïteiten)?
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Nog steeds heeft de adviseur de moeite niet genomen om op mijn vraag te reageren.

Inmiddels heb ik de vraag ook neergelegd bij de hypotheker. Zij kwamen met de volgende reactie:
in de regel geldt dat er bij een renteaanbod geen onderscheid gemaakt mag worden tussen nieuwe en bestaande klanten. Als voor de annuïteitenhypotheek een ander (lager) rentetarief geldt dan voor de maatwerkhypotheek dan moet dat lagere ook aangeboden worden aan bestaande klanten. Overigens kan er bij verschillende hypotheekvormen wel verschil zitten in rentetarief. Bij omzetting naar een andere hypotheekvorm kunnen wel regels gesteld worden door de maatschappij. De meeste maatschappijen hanteren bijvoorbeeld omzettingskosten. Maar een ander (hoger) rentetarief (voor het zelfde product) aanbieden is in ieder geval niet toegestaan.

Lijkt mij ook niet meer dan logisch.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Na mijn tweede herinneringsmail van vandaag kreeg ik zojuist een antwoord van de adviseur.

Dit was onderdeel van zijn reactie:
Voor annuiteiten- en lineaire hypotheken geldt een lagere rente dan voor aflossingsvrije/leven/beleggers-/spaar/bankspaarhypotheken. Hier geldt dat de hypotheekvorm die bij de renteaanpassing aanwezig geldt. Mocht u onlangs de rente hebben vastgezet en u wijzigt een half jaar later de hypotheekvorm van aflossingsvrij naar annuiteiten, dan komt er op dit moment geen correctie op de rente. Intern is men daar zeer actief mee bezig om dat aan te passen. Tot deze beleidswijziging kunnen we hier niets aan veranderen.
Dit beleid staat echter niet vermeld in de algemene voorwaarden en, zover ik heb kunnen achterhalen, op geen enkel officieel document van de ING.
Het is dus zijn woord tegen het mijne

Overigens willen wij de hypotheekvorm bij het aflopen van de rentevaste periode (dus het opnieuw vastzetten van de rente) eventueel wijzigen en dus niet een half jaar later.
Ik begrijp zijn verhaal dus nog steeds niet...

Wat moeten we hier nou mee?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door Rense »

De oplossing is om de omzetting voor het vervallen van de rentevaste duur uit te voeren.

Probleem is dat ING ontzettend verouderde software heeft die maar 1 wijziging per maand aan kan.

Dat betekent dus bijvoorbeeld als u wilt omzetten van beleggen naar annuïteit dit twee maanden duurt.
Voorbeeld, per 01-12 omzetten van beleggen naar aflossingsvrij en per 01-01 van aflossingsvrij naar annuïteit. In de tussenliggende maand kan dan de waarde van de beleggingsverzekering worden afgelost op de hypotheek zodat de juiste annuïteit kan worden berekent.

Na deze omzetting kan de nieuwe rente van de juiste vorm worden gehanteerd (in dit geval dus 1,74%).
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Rense schreef:De oplossing is om de omzetting voor het vervallen van de rentevaste duur uit te voeren.

Probleem is dat ING ontzettend verouderde software heeft die maar 1 wijziging per maand aan kan.

Dat betekent dus bijvoorbeeld als u wilt omzetten van beleggen naar annuïteit dit twee maanden duurt.
Voorbeeld, per 01-12 omzetten van beleggen naar aflossingsvrij en per 01-01 van aflossingsvrij naar annuïteit. In de tussenliggende maand kan dan de waarde van de beleggingsverzekering worden afgelost op de hypotheek zodat de juiste annuïteit kan worden berekent.

Na deze omzetting kan de nieuwe rente van de juiste vorm worden gehanteerd (in dit geval dus 1,74%).
Hartelijk dank voor uw reactie.

Het zou dus wel kunnen, maar de ING laat de klant (bewust) in het ongewisse en deze staat machteloos. Niet te geloven :evil:

Wat mij boos maakt is dat er wordt gepretendeerd dat je bij het aflopen van de rentevaste periode je de hypotheek onder de loep kunt nemen. Omzetten hoort daarbij tot de mogelijkheden. Dat staat letterlijk op de website van ING. Verouderde software maakt het echter onmogelijk om bij het omzetten ook de bijbehorende rente te krijgen.
Ze komen niet met oplossingen zoals u schetst, maar schuilen achter hun beleid.

Waarom moet het eigenlijk eerst naar aflossingsvrij worden omgezet?

Het verbaast mij dat niet veel meer mensen hier tegenaan lopen. Tot nu toe lijk ik (op dit forum) de enige te zijn...
Is dit bij andere banken ook zo geregeld?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door Rense »

Juist vanwege de verouderde software kan er geen rechtstreekse wijziging van beleggen naar annuïteit worden gerealiseerd. Omzetting naar aflossingsvrij is nodig om de polis/rekening vrij te kunnen geven en de waarde af te lossen op de hypotheek (is overigens niet verplicht bij een hypotheek zonder NHG).

Er zijn overigens voldoende onafhankelijk adviseurs met een aanstelling bij ING die deze mutatie prima voor u kunnen afhandelen en waarschijnlijk ook nog eens voordeliger dan de Ôé¼ 900,- die ING daarvoor vraagt.
Heeft u een hypotheek bij ING? Dan kunt u natuurlijk altijd vrijblijvend vragen stellen. Zeker als er iets verandert in uw persoonlijke situatie, is het verstandig om uw hypotheek onder de loep te nemen. Als dan blijkt dat er een belangrijke wijziging in uw hypotheek plaatsvindt, stelt ING een Persoonlijk Hypotheek Advies rapport op. Een belangrijk rapport, want zo ziet u wat voor invloed de wijziging heeft op uw situatie. Voor dit rapport betaalt u advieskosten.

Onderstaand ziet u het overzicht van wijzigingen waar een Persoonlijk Hypotheek Advies rapport voor gemaakt wordt. U kunt natuurlijk ook zelf kiezen voor een Advies rapport. Omdat u alles overzichtelijk op een rij wilt hebben. Ook dan gaat u advieskosten betalen.

Overzicht advieskosten bij wijzigingen
Wijziging aflossingsvorm hypotheek Ôé¼ 900 (inclusief Ôé¼ 225 administratiekosten)
Ontslag of bijzetten van hoofdelijke aansprakelijkheid (bij bijvoorbeeld scheiding) Ôé¼ 2.100 (inclusief Ôé¼ 225 administratiekosten)
Verlengen looptijd Ôé¼ 800 (inclusief Ôé¼ 125 administratiekosten)
Tussentijdse rente aanpassing Ôé¼ 900 (inclusief Ôé¼ 225 administratiekosten)
Even op zoek dus.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Toch gek eigenlijk dat de bank het zelf niet kan doen, maar een tussenpersoon wel.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door Rense »

De bank kan het wel maar een werknemer van een bank is nou eenmaal meestal wat minder gemotiveerd dan een zelfstandig ondernemer die zijn klant centraal stelt.

Daarnaast zit er nog al eens een gebrek aan kennis bij een gemiddelde bankmedewerker (hoewel er ook zeer capabele adviseurs werkzaam zijn).

Het is maar net wie je treft.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Geoffreerde rente blijft gelden bij omzetten ING

Bericht door mlasschuyt »

Dat is nog veel erger.
Onze adviseur kwam wel capabel over, maar hij had z'n oordeel al wel direct klaar.
Met deze arrogante instelling snijden ze (ING) zichzelf toch in de vingers?
Als je op deze manier gedwongen wordt om het door een tussenpersoon te laten regelen loopt de ING de advieskosten mis.
Plaats reactie