Annuïtair omzetten naar aflossingsvrij

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

joopt
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 26 sep, 2016 8:56 pm

Annuïtair omzetten naar aflossingsvrij

Bericht door joopt »

Annuïtair omzetten naar aflossingsvrij, als ik hier op google krijg ik 1.000.000 treffers met als onderwerp de omgekeerde weg, van aflossingsvrij naar annuïtair.

Het geval wil dat ik een hypotheek heb, afgesloten voor 31-12-2012 (dus onder de oude regelgeving) die ik graag wil omzetten van annuïtair naar aflossingsvrij.

Uiteraard om fiscale redenen, dus is dit mogelijk? (Met behoud van rente-aftrek uiteraard.)
Op internet lees ik verschillende verhalen over deze casus, als ik al iets kan vinden.

Mag dit met behoud van renteaftrek, als het kan graag een verwijzing naar jurisprudentie of wetgeving bij een antwoord. (Een verwijzing naar een officiële site van de Belastingdienst of de Rijksoverheid als bron, zou mij ook al geruststellen.)


Het gaat puur om het feit of dit fiscaal mogelijk/toegestaan is, van banken heb ik (nog) geen last :mrgreen: #familybank
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Annuïtair omzetten naar aflossingsvrij

Bericht door rambagts »

Ik zou bellen met de belastingdienst of met 1400 of vraagstellen aan Min. Financien.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ud/contact

Als 1400 (info loket overheid) geen antwoord heeft dan wordt je vraag schriftelijk doorgeleid aan het Ministerie van Fin. en dan krijg je snel antwoord.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Annuïtair omzetten naar aflossingsvrij

Bericht door M_1 »

Volgens mij wordt er in de regelgeving voor het overgangsrecht alleen gesproken over dat je in 2012 al een hypotheek moet hebben gehad en dat je dan dat deel niet verplicht hoeft af te lossen. Er wordt dus niet over de hypotheekvorm daarvan gesproken. Ik zie dus geen reden waarom dat niet omgezet zou kunnen worden naar aflossingsvrij.
Plaats reactie