aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Hallo,

Sta op het punt m'n hypotheek over te sluiten. Deze is aflossingsvrij.Heb gehoord dat ik nu 50/50 aflosvrij- annuiteiten moet nemen.

Maar ik heb in dit artikel http://www.volkskrant.nl/economie/-hoe- ... ~a3686623/ dat ik ook gewoon 100 procent aflossingvrij kan blijven. Dat heb ik het liefst. Hoe zit dat nu?

Groet,Adri
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door M_1 »

Je mag in principe je oude hypotheekvorm houden, dus 100% aflossingsvrij. Maar banken willen tegenwoordig niet meer dan de helft van de woningwaarde aflossingsvrij financieren. Het hangt dus af van de verhouding tussen schuld en de woningwaarde hoeveel de bank je aflossingsvrij zou willen verstrekken.

Maar dit geldt alleen voor echte aflossingsvrije hypotheken. Als je een spaarhypotheek hebt, dan bestaat die uit een volledig aflossingsvrije lening met daaraan gekoppeld een spaarverzekering. (Of bij een bankspaarhypotheek is er een bankspaarrekening aan gekoppeld.) Dan telt het deel dat je opbouwt niet mee voor het maximale aflossingsvrije deel.
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Hallo, M

Wij hebben dus feitelijk een spaarhypotheek. Een deel puur rente, andere deel verzekeringspremie. SNS euromix fonds.

Dat wordt dan lastig kiezen .Als ik je goed begrijp zal het uitdraaien op 50 pct. aflosvrij en 50 pct annuiteit.

Daar kan ik prima mee leven. Alleen had ik liever aflossingsvrij gehad.Aflossen doe ik toch wel met deze rentestand.Dat mag gewoon bij aflossingvrij, maar ik hoopte op lage maandlasten.Zit het dan een maandje tegen, kun je iets minder aflossen.
sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door sjef2014 »

Is je hypotheek nu een aflossingsvrije hypotheek of een spaarhypotheek??

Als het een spaarhypotheek is kan deze gewoon worden voortgezet (doelkapitaal mag alleen niet meet worden verhoogd)
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Sjef, de hypotheek is aflossing vrij. Er zit wel een Reaal opstap hypotheek verzekering aan gekoppeld. Die zorgt middels beleggen voor het kapitaal bij einde looptijd. Daar zit de verpande levensverzekering bij in.

Groeten Adri
sjef2014
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 nov, 2014 4:17 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door sjef2014 »

Ok, dan is het dus mogelijk om op deze manier door te gaan en kan 100% aflossingsvrij blijven (normaliter noem je dit in een spaarhypotheek constructie overigens niet aflossingsvrij omdat je tijdens de looptijd kapitaal opbouwt middels een KEW/SEW waarmee aan het einde van de looptijd de lening wordt afgelost)
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Mooi,

Zal het mee laten nemen als ik offertes laat maken. Wordt dan wel een SEW. Dat is voor mij nog overzichtelijk. De KEW is ons de laatste 10 jaar iet zo bevallen.



groet,adri.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door M_1 »

adri schreef:Hallo, M

Wij hebben dus feitelijk een spaarhypotheek. Een deel puur rente, andere deel verzekeringspremie. SNS euromix fonds.

Dat wordt dan lastig kiezen .Als ik je goed begrijp zal het uitdraaien op 50 pct. aflosvrij en 50 pct annuiteit.

Daar kan ik prima mee leven. Alleen had ik liever aflossingsvrij gehad.Aflossen doe ik toch wel met deze rentestand.Dat mag gewoon bij aflossingvrij, maar ik hoopte op lage maandlasten.Zit het dan een maandje tegen, kun je iets minder aflossen.
of het 50% aflossingsvrij en 50% annuïteit moet worden hangt dus vooral af van de woningwaarde. Als je een stukje overwaarde hebt, dan kun je ook meer aflossingsvrij lenen. Als bijvoorbeeld de woning 2 ton waard is en de hypotheek is 150.000, dan mag je tot 1 ton aflossingsvrij nemen en de overige 50.000 moet dan annuïteit worden. Je zou waarschijnlijk ook nog kunnen kiezen voor 50% van de woningwaarde aflossingsvrij en de rest bankspaar.

Maar als het je vooral om lage maandlasten nú gaat, dan kan het zijn dat je beter kunt kiezen voor een stuk annuïteiten, omdat je dat weer in 30 jaar kunt aflossen. Bij bankspaar zal dat waarschijnlijk binnen 20 jaar worden. (Houd er dan wel rekening mee dat je na waarschijnlijk 20 jaar geen renteaftrek meer hebt.)
Smul
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 10:11 am

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door Smul »

Bij oversluiten van een hypotheek waarbij de eigen woning hetzelfde blijft, kan het aflossingsvrij deel gerespecteerd worden. Ook als dit meer dan 50% van de woningwaarde bedraagt.

Niet iedere geldverstrekker biedt dit aan, maar ze zijn er wel.
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Hallo

Donderdag gaan we oversluiten .....Eindelijk. Compleet nieuwe hypotheek bij Attens , 30 jaar looptijd , 2,1 pct 20 jaar vast.

meer dan de helft aflosvrij , de rest aflos. We zijn hier erg blij mee, Al bleek er op het laatste moment (in rentebedenkjaar ) toch nog boeterente aan de oude hypotheekboer betaald te moeten worden. Dacht dat ik boetevrij over kon......

Alles dus uiteindelijk gelukt. Rente is alweer licht gestegen , opluchting! Hoop alleen dat de vepande levensverzekering wel spoedig gaat uitkeren, zodat die som direct in de nieuwe hypotheek terug gestort kan worden. Zonder al te veel """"kosten""""" enzo. Het blijft toch de firma "regelt het allemaal" uit Alkmaar.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door M_1 »

Laat je je opbouwpolis uitkeren? Hoe lang liep die al? Weet je zeker dat je geen fiscale boete hoeft te betalen? En was het niet handiger en voordeliger om een (bank-)spaarhypotheek te nemen?
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Hallo,

Hallo , Die opstap hypotheekpolis liep al 12 jaar. Zit nu ongeveer 12000 in. Dat geld hoop ik dus vrijwel volledig terug te vangen. Dat gaat dan direct weer in de aflos van de nieuwe hypotheek , in het aflosvrije gedeelte.

En een fiscale boete , dat zou kunnen. Heb ik niet bij stil gestaan. Heel even , vandaar dat ik van dat geld geen gekke dingen ga doen , maar direct weer in het huis.

En de vorm is ontstaan onder regie van de adviseur. Een groot deel aflosvrij, dat was eigenlijk onze wens. De rest gaan we op aflossen. 180 p/m . Dan kunnen we bij verkoop ooit nog wat terug zien. Deze vorm is ook slechts mogelijk voor ons door de lage rente van 2,1.

En als ik het energielabel omlaag krijgen we een koring van 0,4 op eerste lening deel van 25K. Gaat zeker lukken.

Groet,Adri
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door M_1 »

Je adviseur heeft het niet gehad over een eventuele fiscale boete???? Dat lijkt me een vreemde adviseur. Of heb je het niet met hem over die polis gehad?

Ik vraag me trouwens af of je netto niet voordeliger uit zou zijn geweest als je niet gewoon nog 18 jaar een bankspaardeel had genomen en de rest aflossingsvrij plus een stuk 30-jaar-annuitair. Maar misschien dat je dan maar een relatief klein deel bankspaar zou kunnen nemen en je vanwege de hogere rente dan toch duurder uit was geweest. Ik neem aan dat de adviseur dat wel heeft doorgerekend?
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door exroosje »

Je krijgt alleen een fiscale boete als het kapitaal groter is als de inleg. Gelukkig hebben de verzekeraars ons vakkundig van dit onheil behoed :-) (Natuurlijk is ook je ORV al die jaren hieruit betaald)

Maar alsnog had de adviseur dit moeten bespreken en zelfs berekenen. Door op te vragen bij je wat je inleg is geweest in die jaren (vast wel meer dan 100 euro /maand....)

Heeft de adviseur ook vermeld dat je nu dus ook geen ORV meer hebt? Of heb je die nu los moeten afsluiten...
adri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 sep, 2016 8:13 pm

Re: aflossingvrije hypotheek 100 pct. meenemen?

Bericht door adri »

Hallo,

Bedankt voor de heldere antwoorden. Onze inleg is vele malen hoger geweest. 17000 opbrengst 11500..........

Dat hadden we zelf beter gekund, en ook nog een leuk reisje kunnen doen.

Nu ben ik wel zo ,We hebben het zelf gekozen: Als je geschoren wordt , moet je stil zitten. Het waren de tenenkrommende excuusbrieven die mij echt woest hebben gemaakt. En dan net niet in aanmerking komen voor compensatie.........

Deze hele hypotheek is getorpedeerd. Ben weer met 30 jaar looptijd begonnen.Alle kosten uit eigen middelen betaald plus een behoorlijke aflossing.
Ook die XXXXXverzekering opgezegd. Het geld schijnt zonder meer aan ons uitgekeerd te worden,na telefonisch contact met reaal .Maarrr ,eerst zien ,dan geloven !

En de nieuwe hypotheek bij Attens,mooi idee , ik werk in de zorg. En op de laagste rente van afgelopen november. Maar het allermooiste is dat we alles nu kunnen overzien, en begrijpen. Gewoon elke maand betalen , of ze komen je huis leeghalen ! Simpel gezegd ,maar dat is echt overal hetzelfde.

En er staat naast de hypotheek een eenvoudige ,simpele levensverzekering. Ze moesten wel erg veel weten,maar dat schijnt zo te horen. En alles in 2016.Er is veel betaald dat fiscaal aftekbaar is. En ook dat gaat naar de aflos.

Groeten,Adri
Plaats reactie