Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door mlasschuyt »

De rentevaste periode van onze hypotheek loopt december dit jaar af en inmiddels hebben wij een voorstel ontvangen van ING m.b.t. de nieuwe rentevaste periode.
Wij hebben een hypotheek waarvan leningdeel 1.0 een Maatwerkhypotheek betreft. Het andere deel is aflossingsvrij.
Met bijbehorende kapitaalverzekering (ondergebracht bij Nationale Nederlanden) wordt 100% gespaard in het ING Hypotheek Rente Fonds Kapitaal.

In de brief staan netjes de keuzes aangegeven voor een nieuwe rentevaste periode en wordt er vermeld dat in het geval de rente daalt de verzekeringspremie zal stijgen om het eindkapitaal te behalen.
Tot zover is alles duidelijk.
Hoe hoog de premie per renteperiode zal gaan worden ontbreekt echter in deze offerte...
Wel staat er het volgende:
Spaart u 100% van uw spaarpremie in het ING Hypotheek Rente Fonds Kapitaal? Dan ontvangt u een maand nadat uw nieuwe rentevaste periode is ingegaan, van uw verzekeraar en offerte voor uw nieuwe premie.
Hier zet ik dus mijn vraagtekens bij.
Hoe kan ik nu een besluit nemen, terwijl ik pas weet hoe hoog de nieuwe premie gaat worden, nadat de nieuwe rentevaste periode is ingegaan?
Ik ben van plan om (evt. samen met een adviseur) naar andere hypotheekvormen en/of aanbieders te kijken. Ik kan momenteel echter geen vergelijking maken, aangezien een deel van de informatie simpelweg ontbreekt.

Ik heb dit inmiddels met Nationale Nederlanden opgenomen. Ze gaven aan dit ook vreemd te vinden en zullen dit gaan bekijken.
Ook heeft en chat-medewerker van ING aangegeven dat het voor mij lastig is een keuze te maken.

Ik zal dit uiteraard opnemen met de afdeling hypotheken van ING, maar voordat ik dat ga doen wil ik weten of iemand hier ervaring mee heeft en of dit een gewone gang van zaken is?

Alvast bedankt.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door mlasschuyt »

Inmiddels heb ik een antwoord ontvangen van Nationale Nederlanden:
Het klopt inderdaad dat we je pas een offerte kunnen verstrekken voor de nieuwe premie van je maatwerkverzekering nadat de nieuwe rente voor je hypotheek bekend is. Wij hebben hier alleen zicht op de aan de hypotheek gekoppelde Maatwerkverzekering en hebben geen zicht op de Hypotheek omdat deze bij ING loopt. Nadat de rente is aangepast, wordt deze pas zichtbaar voor ons.

Door uitzonderlijk grote werkvoorraden op de afdeling Leven kan het even duren voordat we vervolgens een offerte kunnen verstrekken. Wat we wel kunnen doen, is vast een indicatieve berekening maken, waaruit jij kan opmaken wat de premie wordt. Als je dat wilt, hoor ik graag met welk(e) rentepercentage(s) we moeten rekenen.
Goed van NN dat ze een indicatie kunnen geven, maar ik verwacht eigenlijk een volledige offerte van de ING. Daar heb ik een overeenkomst mee.
Er staat op de website van ING ook dat je voor vragen over verzekeringen die bij een hypotheek zit bij de ING moet zijn.
Ook staat er "U heeft een verzekering afgesloten via ING. Voor deze verzekering werkt ING nauw samen met Nationale-Nederlanden." Valt dat even tegen!

Bedankt voor je reactie Tukker.
1. Dat haal ik zelf ook uit eigen berekeningen die ik via hypohype.nl heb gemaakt, maar ik wil dit zwart op wit hebben in de vorm van een offerte van ING/NN, voordat ik een besluit ga nemen.
2. Ik moet nog contact opnemen met afdeling hypotheken van ING. Update volgt dus nog.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door M_1 »

Goed van NN dat ze een indicatie kunnen geven, maar ik verwacht eigenlijk een volledige offerte van de ING. Daar heb ik een overeenkomst mee.
Je hebt waarschijnlijk ├│├│k een overeenkomst met NN. Bij het aangaan van de hypotheek heb je waarschijnlijk meerdere documenten moeten tekenen, niet alleen een contract voor de lening (bv bij ING-bank), maar ├│├│k een apart contact voor het 'aflosproduct' (bv bij ING-verzekeringen dat later NN is gaan heten, of direct bij NN).
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door mlasschuyt »

M_1 schreef: Je hebt waarschijnlijk ├│├│k een overeenkomst met NN. Bij het aangaan van de hypotheek heb je waarschijnlijk meerdere documenten moeten tekenen, niet alleen een contract voor de lening (bv bij ING-bank), maar ├│├│k een apart contact voor het 'aflosproduct' (bv bij ING-verzekeringen dat later NN is gaan heten, of direct bij NN).
Dat zal best kunnen, maar de ING is nog steeds het aanspreekpunt (en ook verantwoordelijk) m.b.t. verzekeringen die gekoppeld zijn aan hypotheken, dus mag ik er ook van uit gaan dat de ING ervoor zorgt dat ik een volledige offerte ontvang. Het lijkt er nu op dat ze de verantwoordelijkheid afschuiven, terwijl ze nauw samen zouden moeten werken.

Waarom het zo moet gaan is mij een raadsel, want het is eenvoudig op te lossen door de offerte naar NN te sturen, zodat zij er weer een premie aan kunnen hangen (de rentes in de offerte staan volgens ING vast).
Desnoods ontvang ik de offertes apart, maar dan wel beiden 3 maanden voordat mijn rentevaste periode afloopt.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door mlasschuyt »

Inmiddels heeft Nationale Nederlanden toegezegd berekeningen te maken m.b.t. de premie. Heel netjes van ze.

Ook heb ik reeds contact gehad met de afdeling hypotheken van ING, echter was dit buiten de werktijden van de het zogenaamde hypotheken expert team...(?)
Heel vreemd dat je de keuzemogelijkheid krijgt om terug gebeld te worden voor vragen over je hypotheek buiten de werktijden van deze hypotheekexperts.
Je krijgt gewoon iemand van ING Callcenter aan de telefoon die in principe niet veel meer weet over hypotheken dan de klant zelf.

De betreffende werknemer kon de meeste vragen dus helaas niet beantwoorden. Wel gaf hij aan te begrijpen dat het lastig is om op deze manier de mogelijkheden met elkaar te vergelijken.
Ik moet dus tussen 08:30 en 17:00 contact opnemen met de afdeling hypotheken en laten dat nou juist mijn werktijden zijn...
Deze experts zijn op geen andere mogelijkheid bereikbaar en voor mij is priv├®-bellen onder werktijd heel lastig.

Wordt dus vervolgd.
mlasschuyt
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 26 aug, 2016 12:18 pm

Re: Vreemde tekst in rentevoorstel ING

Bericht door mlasschuyt »

Inmiddels heb ik de berekeningen ontvangen van Nationale Nederlanden. Hele goede service van NN. Het is dat ik er zelf achteraan ben gegaan, ING doet het niet voor je... :evil:
Plaats reactie