Voorstel Rabobank nieuwe rente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Straalman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 jul, 2016 2:59 pm

Voorstel Rabobank nieuwe rente

Bericht door Straalman »

Hallo allen,

Na al een tijdje meegelezen te hebben, toch even mijn eigen situatie gepost.

De situatie is als volgt:
Hypotheek 1/11/2011 afgesloten bij de Rabobank, totaal 340K, 2 delen:
1. 185K aflossingsvrij, rente 3,8%, 5 jaar vast, inmiddels 65K afgelost, nu nog 120K
2. 155K banksparen, rente 4,5%, 10 jaar vast, inmiddels 19K gespaard, looptijd totaal 23 jaar.

WOZ waarde huis 390K, zit op dit moment qua rente in laagste staffel bij Rabobank.

Aangezien het aflossingsvrije gedeelte over 3 maanden afloopt, heb ik van de Rabobank een nieuw voorstel gekregen. Dit voorstel is conform de rentepercentages op de site van de Rabobank, met 0,2 of 0,3% toeslag vanwege het feit dat dit een aflossingsvrije hypotheek is en dan een hoog risico met zich mee zou brengen.

Hoewel het mij niet om de allerlaagste rente gaat en ik de rente het liefst voor 10 of 20 jaar vast wil zetten, vind ik de Rabobank op dit moment niet echt concurrerend. Mijn vragen:

1. Zou ik kans maken om, gezien de verhouding schuld/waarde, van de woning, de opslag vanwege de aflossingsvrije hypotheek van tafel te krijgen?

2. Kan ik voor alleen het aflossingsvrije gedeelte bij een andere bank terecht of wordt dat lastig omdat ik dan niet de gehele hypotheek kan overbrengen, vanwege het feit dat het bankspaargedeelte nog 5 jaar loopt.

3. Als het antwoord op vraag 2 is dat het lastig is, is het dan wel makkelijker als beide gedeeltes gelijktijdig aflopen qua renteperiode? Dit is dan te bereiken door de rente van het aflossingvrije gedeelte 5 jaar vast te zetten?

4. Nog andere suggesties?

Ik heb volgende week een afspraak bij de Rabobank, maar ik hoor graag voor die tijd nog even jullie tips, adviezen en meningen.

Hartelijk dank en groet.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voorstel Rabobank nieuwe rente

Bericht door M_1 »

1. Zit er niet in. Die zelfde redenering geldt immers voor bv annuïtair. Die hogere zekerheid ziit al in het basistarief verwerkt. Maar de kans is bij jou wel een stuk hoger dat je over veertig jaar de lasten niet meer kunt betalen. Om maar een voorbeeld te noemen.

2. Nee, geen bank wil op de tweede plaats komen. Of het is tegen een behoorlijk hoger tarief. Zou nog wel kunnen bij een familielening, maar dan moet je wel iemand kennen die zoveel geld op de plank heeft liggen.

3. Zelfde einddatum is inderdaad handig als je tzt zou willen overstappen. Al is de vraag of je tegen die tijd voor het spaardeel zoveel voordeel hebt van lagere rente.

4. Kijk niet alleen naar de rentepercentages, maar ook naar de kosten van overstappen. Het kost alles bij elkaar een paar duizend euro om over te stappen. Heb je vaak niet zo heel snel terugverdiend.
Straalman
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 jul, 2016 2:59 pm

Re: Voorstel Rabobank nieuwe rente

Bericht door Straalman »

M_1 hartelijk dank voor je reactie.

Ik zit dus eigenlijk een beetje "vast" aan de Rabobank, als ik het zo lees.
En inderdaad, oversluiten kost ook geld en lage rente is niet perse interessant voor banksparen.

Heb jij of andere mensen nog tips of argumenten hoe ik eventueel toch het gesprek met de bank in kan gaan met als resultaat lagere rente dan de standaard adviesrente van de Rabobank?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Voorstel Rabobank nieuwe rente

Bericht door M_1 »

Je kunt overwegen om alsnog over te gaan op een annuïteiten hypotheek. Je geeft aan dat je in het verleden behoorlijk wat hebt afgelost. Als je je op die aflossing zou kunnen en willen vastleggen, dan scheelt je dat dus 0,2 %.

Verder opmerkelijk dat je in de laagste tariefgroep valt, gezien de verhouding tussen schuld en WOZ waarde. Was de woning in het verleden hoger getaxeerd? Ik denk dat je bij een overstap naar een andere geldverstrekker waarschijnlijk niet meer in de laagste categorie valt. In dat geval is Rabobank misschien niet eens zo duur.
Plaats reactie