Renteperiode 20 of 30 jaar

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ECUtrecht
Berichten: 1
Lid geworden op: di 31 mei, 2016 1:09 pm

Renteperiode 20 of 30 jaar

Bericht door ECUtrecht »

Goedemiddag iedereen,

Ik ga samen met mijn vriendin een nieuwbouw huis kopen (is ons eerste huis). Huis kost 325.000 euro plus 60.000 euro meerwerk (rentetarief 100 procent marktwaarde). De vraag die nu voorligt is hoe lang wij de rente moeten vastliggen. Nationale Nederlanden biedt bijvoorbeeld voor 20 jaar 2,9 procent en bij 30 jaar 3,2.. Optie zou ook kunnen zijn om de helft op 20 jaar te zetten en het andere helft op 30 jaar..

Hebben jullie adviezen of eventuele andere hypotheekverstrekkers die interessant zijn?

Alvast dank voor het meedenken!
Hartelijke groet,
Erwin
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Renteperiode 20 of 30 jaar

Bericht door M_1 »

Ik zou om meerdere redenen nooit voor 30 jaar vast kiezen.

- De kans is heel klein dat je over 30 jaar nog in de zelfde woning woont.
- Als het jullie eerste huis is, is de kans groot dat jullie er in inkomen nog wel wat op vooruit gaan. Het is dan jammer om nu extra rente te moeten betalen, terwijl je inkomen misschien juist nu ook nog relatief laag is. En eventuele hogere lasten over 20 jaar misschien veel minder een probleem zijn.
- Over 20 jaar heb je al meer dan de helft van de lening afgelost. Een stijging in de rente weegt dan veel minder zwaar door dan een hgoere rente nu. ter indicatie, als de rente over 20 jaar 3%-punt hoger zou zijn, dus 5.9%, dan zouden je bruto lasten maar 15% hoger zijn dan nu, of ongeveer 240 euro per maand. Om het risico van een relatief lage stijging in de verre toekomst tegen te gaan, zou je vanaf nu de komende 20 jaar iedere maand meer dan 60 euro extra moeten gaan betalen.
thewongandonly
Berichten: 10
Lid geworden op: za 22 dec, 2012 2:54 pm

Re: Renteperiode 20 of 30 jaar

Bericht door thewongandonly »

Wat zou je advies dan zijn bij een woning waarvan je verwacht +10 jaar in te gaan wonen..?
Plaats reactie