Rentevaste periode 12 of 20 jaar

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

leen0
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 15 mei, 2016 9:56 am

Rentevaste periode 12 of 20 jaar

Bericht door leen0 »

Beste allemaal,

Wij zitten in een lastig parket bij het kiezen van de rentevaste periode...
Kiezen we voor een annuiteitenhypotheek met een rentevaste periode van 12 jaar a 2,63 % of een rentevaste periode van 20 jaar a 3,35 %?
We verwachten niet langer dan 10 jaar in het nieuwe huis te blijven maar willen hem dan wel graag meenemen als de rente hoger zou staan uiteraard. Maandlasten bij de een zitten netto op 987 en bruto op 1225 en bij de andere netto op 1016 en bruto 1330 (ongeveer).
Wat zouden jullie doen?

Beiden zijn behapbaar voor ons maar we verwachten geen inkomensstijging in de toekomst dus als we na 12 jaar plotseling 5% zouden moeten betalen hebben we een probleem... Maarja... De toekomst kun je niet voorspellen.

Wat te doen?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Rentevaste periode 12 of 20 jaar

Bericht door SimpleMind »

Tukker heeft het antwoord natuurlijk al gegeven. Ik zou er echter nog een opmerking bij willen maken. Ik weet niet of het al is voorgerekend maar de impact van 5% na een eerste periode met 12 jaar tegen 2.63% is misschien kleiner dan je zou verwachten. Dat scheel netto geen honderd(en) Euro's. En jullie verwachten maximaal 10 jaar daar te wonen. De vraag is dan of je bij dezelfde geldverstrekker blijft. Maar als jullie twijfel hebben en die 3.35% kunnen betalen is dat natuurlijk de veiligste keuze...
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Rentevaste periode 12 of 20 jaar

Bericht door M_1 »

Wat bedoel je precies met 'geen inkomensstijging'? Is jullie inkomen echt vast naar de toekomst toe, of zijn er nog wel jaarlijkse inflatiestijgingen en bedoel je alleen dat er geen carrieresprongen meer komen?

Als jullie inkomen echt vast ligt, terwijl de kans groot is dat je levensonderhoud wel duurder wordt, dan lijkt mij dat een situatie waar je sowieso goed naar zou moeten kijken. Want als je dan met 'behapbare' woonlasten niet veel ruimte hebt om de stijging van alle overige kosten op te vangen, dan zou je wel eens in de problemen kunnen komen.

Ook lijkt het mij relevant of je over 10 jaar naar een duurder of juist naar een goedkoper huis zou willen verhuizen. Je hebt over 10 jaar ongeveer een kwart van de lening al afbetaald. Als je zou willen verhuizen naar een goedkoper huis, bijvoorbeeld een kwart goedkoper, en de overwaarde van je huidige huis daar in zou moeten stoppen, dan houd je voor de nieuwe hypotheek dus nog maar de helft van je huidige hpotheek over. Als de huidige hypotheek behapbaar is, dan zou een hypotheek voor de helft van het bedrag ook bij een rente van 5% nog prima behapbaar moeten zijn.
Plaats reactie