Rente oude huis bij meeverhuizen rente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Liz
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 apr, 2016 2:23 pm

Rente oude huis bij meeverhuizen rente

Bericht door Liz »

Hallo,

Vorige week ben ik op het inloopspreekuur bij de Rabobank geweest en daar kreeg ik toch iets vreemds te horen wat ik bij jullie wil toetsen.

Situatie:
- Ôé¼180.000 spaarhypotheek, Ôé¼60.000 aflossingsvrij.
- Rente 5% 20 jaar vast
- Nieuwbouwwoning op het oog waarbij we de spaarhypotheek graag mee willen nemen naar nieuwe woning
- Rente en rentevasteperiode willen we ook graag meenemen voor de spaarhypotheek
- Aanvullen met lineaire of annuitaire hypotheek

Aangezien het een nieuwbouwwoning is en wij er niet direct in kunnen gaan wonen en wij ons huis ook niet direct zullen verkopen bij aankoop van de nieuwbouwwoning zullen we tijdelijk dubbele lasten hebben. Nu gaf de adviseur aan dat de spaarhypotheek meegenomen kan worden naar de nieuwe woning met de rente van 5% en dat de hypotheek op de oude woning aflossingsvrij wordt met ook een rente van 5%(!). Is het niet logischer dat aan de hypotheek op de oude woning de huidige marktrente wordt gekoppeld? Of dat de nieuwe hypotheek nog tijdelijk de huidige marktrente krijgt totdat de oude woning verkocht is? Nu zouden we dus 2x 5% rente moeten betalen over de Ôé¼180.000 totdat ons oude huis verkocht is (gecompenseerd met rentevergoeding vanuit bouwdepot).

Liz