Is een spaarhypotheek op dit moment nu wel of niet gunstig

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Prozac
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 mar, 2015 2:10 pm

Is een spaarhypotheek op dit moment nu wel of niet gunstig

Bericht door Prozac »

Dag allemaal,

We hebben een spaarhypotheek van 5,9% voor 20 jaar bij Obvion van 222.000. 89.000 daarvan is aflossingsvrij. Op dit moment loopt de hypotheek 10 jaar en zit er ongeveer 18.000 in de spaarpot. We zitten heel erg te twijfelen wat te doen. Enerzijds zou het mooi zijn mee te profiteren van de lage hypotheekrente op dit moment (verkopen dus), maar aan de andere kant vraag ik mij af of we daarna zoveel beter af zijn?

Ik ben een complete leek, maar zoals ik het zie betalen we nu 5.9% , maar krijgen we ook 5.9% over het spaardeel en genieten we van relatief hoge HRA. Zeker wanneer de spaarpot meer gevuld is, krijgen we steeds meer voordeel van onze huidige hypotheek. Maar dit is mijn eigen gedachtengang, ik weet ook niet of het ook echt zo is. We twijfelen of we hier willen blijven wonen en verbouwen met eigen middelen, of dat we verkopen en een grotere woning kopen. In dat geval zouden we "meeliften" op de lage rentestanden nu. E├®n van "criteria" nu is de vraag of we met een nieuwe hypotheek zoveel beter af zijn, of dat we het (door HRA en 5.9% spaarrente) toch niet zo heel slecht gekozen hebben 10 jaar geleden.

Alvast dank!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Is een spaarhypotheek op dit moment nu wel of niet gunst

Bericht door rambagts »

Dit is lastig adviseren.
Oversluiten is duur (boeterente) en huis verkopen en ander huis kopen is ook duur (KK, makelaars-en overige kosten).

Als je googlet onder - oversluiten spaarhypotheek- zie je wat voorbeeld berekeningen.
Als je een nieuwe woning op het oog hebt (en als je de prijs weet) ga dan langs bij je adviseur en dan kan hij een preciezere berekening maken.
Als je lang wacht met het nemen van de beslissing moet je er natuurlijk ook rekening mee houden dat rente weer kan stijgen!.
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Is een spaarhypotheek op dit moment nu wel of niet gunst

Bericht door Koos.Banti »

Prozac schreef:Ik ben een complete leek, maar zoals ik het zie betalen we nu 5.9% , maar krijgen we ook 5.9% over het spaardeel
Ja, maar realiseer je wel dat je dat in de juiste proporties moet bekijken. Je betaalt 5.9% over 220k, terwijl je op dit moment 5.9% over slechts 18k ontvangt. (bruto 12.9k t.o. 1.0k p.j.)
Zeker wanneer de spaarpot meer gevuld is, krijgen we steeds meer voordeel van onze huidige hypotheek.
Dat moet nog blijken. Het wil er toch steeds meer op lijken dat de HRA langzaam maar zeker afgebouwd wordt. Ook is het niet ondenkbaar dat als de spaarpot meer gevuld is de rente weer/nog steeds/ zo bedroevend laag als nu is.
Remember, "In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst." :wink:
Plaats reactie