Wat te doen met renteverleningsvoorstel WestlandUtrecht Bank

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

tim1q
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 apr, 2011 8:14 pm

Wat te doen met renteverleningsvoorstel WestlandUtrecht Bank

Bericht door tim1q »

Beste allen,

Wij hebben sinds 1 mei 2011 een SpaarXtra hypotheek bij WestlandUtrecht Bank met beperkte overlijdensrisicodekking. Looptijd is door optimaal benutten van premiedepot verkort naar 20 jaar (minimale looptijd spaarhypotheek). Polisvergoeding is 7,1% (20 jaar vast). NHG rente over lening was 4,11% (5 jaar vast).

Onze rentevaste periode van 5 jaar loopt af op 1 mei 2016. We hebben een verlengingsvoorstel gekregen met 2,05% rente voor 1 jaar vast en 2,7% rente voor 10 jaar vast. Oversluiten lijkt mij zeker niet aantrekkelijk gezien het bovenstaande.

Ik neig ernaar 2,7% voor 10 jaar vast te kiezen. Echter het nieuws van 10 maart over de nieuwe ingrepen van de ECB brengen mij aan het twijfelen. De meeste rentevoorspellers voorspellen door de nieuwe maatregelen van de ECB voor de rest van 2016 een verdere daling van de rente. Ik zou er dan voor kunnen kiezen te speculeren en de rente voor 1 jaar vast te zetten. Maar helaas vind ik geen voorspellingen voor de eerste 4 maanden van 2017. Hoe groot is de kans dat de rente dan ineens per 1 mei 2017 hoger staat dan 2,7%...?

De getekende offerte met onze keuze moet uiterlijk 25 april bij WestlandUtrecht Bank terug zijn.

Wat zouden jullie kenners doen...?

Alvast mijn dank!
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Wat te doen met renteverleningsvoorstel WestlandUtrecht

Bericht door exroosje »

Zekerheid kan niemand je bieden. Er is echter momenteel geen enkele aanwijzing dat de rente zal stijgen, omdat het ECB beleid van kwantitatieve verruiming alleen maar door NL wordt aangevochten. De voortekenen voor de economie zijn niet onverdeeld positief, dus dat men er opeens mee op zal houden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Wel kun je vergelijken of het aanbod van de verstrekker gunstig is tov andere aanbieders.
Ik vind de 10 jaar relatief duur..... Bij de ING is de spread tussen 1 en 10 jaar maar 0,3%
Wat dat betreft is objectief het 1 jaars aanbod een stuk beter.

Mijn keuze zou dus 1 jaars zijn. Vooral omdat je ook nog eens jaren na deze 10 jaar hebt. Hoe later je hem 10 jaar vast zet hoe langer je blijft profiteren van de lage rente (aangenomen dat de rente over 10 jaar wel significant gestegen is).

Maar het is persoonlijk, als je er niet van kunt slapen dan moet je het niet doen.

PS in Japan hebben ze wel degelijk een langdurige periode van lage rentes gehad....
tim1q
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 apr, 2011 8:14 pm

Re: Wat te doen met renteverleningsvoorstel WestlandUtrecht

Bericht door tim1q »

Bericht niet meer actueel, mag worden verwijderd.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Wat te doen met renteverleningsvoorstel WestlandUtrecht

Bericht door exroosje »

Wel interessant te horen waar je voor gekozen hebt.....
Plaats reactie