executiewaarde rentekorting bij rentevaste periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JohannesH.
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 jan, 2016 1:40 pm

executiewaarde rentekorting bij rentevaste periode

Bericht door JohannesH. »

De Hypotheek rente hebben we in 2008 voor 20 jaar vastgezet (tot 2028, lekker handig)
Er was toen geen enkel zicht p een crisis en de een rentedaling. Ik heb al laten kijken om de hele santenkraam over te sluiten, maar dat kost net zoveel als het oplevert.

Goed, wij doen het dus anders om onze maandelijkse aflossing te verlagen.
We hebben nu jaren achtereen 10% van het aankoop bedrag afgelost (26000 per jaar). Dat hakt er wel in.
Daarmee zitten we nu ver onder allerlei executiewaarde drempels, waarbij een rentekorting geldt.
Ik heb mijn geldverstrekker gevraagd om de korting die daarbij hoort door te voeren.

Hij zegt ,nee hoor, tot 2028, doei.
Vervolgens na het niet accepteren van dit antwoord kreeg ik dit:

Begin antwoord bank
Hartelijk bedankt voor uw e-mail. U bent het niet eens met het antwoord van mijn collega. Hierbij informeer ik u verder.
Op dit moment is de verhouding van uw hypotheekschuld ten opzichte van de executiewaarde van uw woning 69,33%. .
Zoals mijn collega aangeeft is het niet mogelijk de tariefklasse tijdens de rentevastperiode aan te passen. Direktbank verandert uw risico opslag alleen op het moment dat uw rentecontract vervalt. Dit zal plaatsvinden op 1 juni 2028. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is dat u wilt horen maar ik kan het niet veranderen. U kunt uw huidige rentecontract wel afkopen. Dit kunt u via uw tussenpersoon aanvragen en er zal een boetrente in rekening worden gebracht. U sluit dan uw lening over naar de huidige rentetarieven waarbij wij ook de tariefklasse aanpassen aan de huidige hoofdsom en de waarde van uw woning. Een andere mogelijkheid is er helaas niet om de tariefklasse te wijzigen voor 1 juni 2028.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Einde antwoord bank

Heb ik gewoon Dikke Pech gehad?
Zou het slim zijn als ik mijn huis verkoop aan mijn boer en 2 jaar later weer terugkoop? Hoe kan ik hen overtuigen aardig te zijn?
Soacial media?

vriendelijke groet,
Jan
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: executiewaarde rentekorting bij rentevaste periode

Bericht door rambagts »

Je zou je huis aan je broer kunnen verkopen aannemende dat hij dit cash kan betalen en dit dan weer terugkopen na enige tijd.
In de tussentijd huur je de woning dan van je broer. Je broer zal niet of niet gemakkelijk een hypotheek kunnen krijgen als hij er niet zelf in gaat wonen en de rente is bij hem niet aftrekbaar.

Ik zie geen nut bij gebruik van social media. Bank biedt je immers aan om hypotheek over te sluiten bij betaling boeterente?
Plaats reactie