Verkeerde beslissing rentevaste periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

ReneV
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 1:10 pm

Verkeerde beslissing rentevaste periode

Bericht door ReneV »

Beste forumleden,

Einde vorig jaar heb ik van mijn bank (ING) een voorstel gekregen nadat de rentevaste periode van 10 jaar was afgelopen. Ik heb mij toen door diversen mensen waaronder ING laten informeren over de gevolgen van de keuze tussen 10 jaar vast of 20 jaar vast en de daarbij behorende rente percentages en netto maandlasten.
Vooropgesteld dat dit voor mij geen dagelijkse kost is en de interesse in dit soort producten minimaal is, was ik in de veronderstelling een weloverwogen keuze te maken voor 20 jaar vast en heb mij voorbereid op vergelijkbare maandlasten.

Eerder deze week ontving ik de bevestiging van de ingang van de nieuwe rentevast periode met een uiteenzetting van kosten. Tot mijn grote schrik ga ik maandelijks fors meer betalen hetgeen netto ruim 10% zal schelen in de maandlasten. Totaal over de looptijd kost dit foutje mij straks 47.000 euro bruto. De getoonde percentages en berekening komen overeen met het voorstel en dus kan ik niet anders concluderen dat ik zelf ergens niet scherp ben geweest dan wel een fout heb gemaakt in mijn eigen berekening. Oorzaak hiervan kan liggen in een wat minder gebruikelijke hypotheekvorm (Spaarhypotheek, maatwerkverzekering en aflossingsvrije hypotheek) of niet goed opletten van mijn kant .... links om of rechts om, er is getekend door mij en mijn vrouw en daarmee is overeenkomst geldig.

Nu bel ik direct ING en krijg te horen dat de overeenkomst in is gegaan en dat het wat hem betreft niet terug gedraaid kan worden zonder het contract open te breken. Let wel, we hebben het over een contract van 20 jaar en we zitten nog geen twee weken in de overeenkomst. Kosten voor de aanpassing bedragen ca 1.950 euro boete + administratie kosten a 235 euro. De gewenste aanpassing zou overigens betekenen dat ik van 20 jaar vast naar 10 jaar vast zou gaan en ik daarmee weer in lijn zit met mijn bestaande maandlasten. ING zegt op dit moment kort en bondig, sorry, jammer voor je, maar kunnen niet zomaar een aanpassing doen, ook bij ons moet de schoorsteen roken.

Mijn vraag is nu de volgende; welke mate van coulance mag ik van ING verwachten gegeven het feit dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt, hier direct op reclameer na de eerste bevestiging en al tien jaar klant ben en altijd keurig netjes mijn rekeningen betaal ? Wat is jullie ervaring met dit soort aanpassingen ? Tips, trucs etc. alles is welkom.

Grtn en dank alvast, Ren├®
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Verkeerde beslissing rentevaste periode

Bericht door webka »

Je bestelt een blauwe auto. Je tekent een contract. De dealer bestelt de auto. Je haalt de auto op en vindt de blauwe kleur toch minder mooi dan op het plaatje.
Je wilt de auto overgespoten hebben naar rood. Je hebt altijd netjes de maandelijkse betalingen van de lening op je vorige auto bij deze dealer voldaan.
Vind je nu ook dat de dealer dit kosteloos moet doen? (ik doe even de aanname dat je nee antwoord...en volmondig zegt: "logisch dat kost me geld")

Het voorbeeld is wellicht flauw, maar daardoor niet minder waar.

De bank koopt op jouw verzoek geld in. 20 jaar vast. De rente daalt. Jij wil dat de bank het geld terugneemt en een nieuwe zak met geld voor jou inkoopt van 10 jaar. De bank kan die zak geld van 20 jaar vast die ze terugkrijgen, alleen maar tegen de nieuwe rente in de markt zetten. En deze is lager. Ze leiden dus een renteverlies (Ôé¼ 1.900 naar ik begrijp). Lijkt mij logisch dat de kosten bij jou komen te liggen.
Daarnaast gaan er natuurlijk 2-3-4 uurtjes gemoeid met de administratieve aanpassingen en dergelijke.
Klinkt mij niet vreemd in de oren.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verkeerde beslissing rentevaste periode

Bericht door M_1 »

Omdat er nog maar weinig tijd is verstreken, zal voor de boete waarschijnlijk jouw 20-jaars rente worden vergeleken met de huidige 20-jaars rente. Als die gelijk zijn, zal er ook geen boete zijn. Maar het kan goed zijn dat de rente licht gedaald is en dat er daarom een boeterente betaald moet worden. Daarbij is het natuurlijk ook mogelijk dat de 10-jaars rente ook in je voordeel veranderd is.

De wijziging levert ook weer extra werk op, zodat het niet raar is dat er ook administratiekosten worden gerekend.

Dus het is niet zo heel vreemd dat je voor de wijziging moet betalen.
Atlantis-95
Berichten: 90
Lid geworden op: vr 23 dec, 2011 1:56 pm

Re: Verkeerde beslissing rentevaste periode

Bericht door Atlantis-95 »

Tot mijn grote schrik ga ik maandelijks fors meer betalen hetgeen netto ruim 10% zal schelen in de maandlasten.
Maar je hebt vooraf een berekening ontvangen die je goed hebt bestudeerd? Was het daar niet op af te leiden? Dat vind ik vreemd
Plaats reactie