Rente 1 jaar of langer vast zetten?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Katvri
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 okt, 2015 4:13 pm

Rente 1 jaar of langer vast zetten?

Bericht door Katvri »

Ik heb een nieuw rente voorstel gekregen van mijn hypotheekverstrekker(Hypotrust) Ik heb nu een gedeelte aflossingsvrij(Ôé¼55000) en een gedeelte spaarhypotheek.(75000)Deze zijn aan elkaar gekoppeld.Ik moet nog 17 jaar ik heb nu een voorstel gekregen van 20 jaar- 3,15% 7 jaar -2,3% 2 jaar-2,10% en 1 jaar 2,15%. Is het misschien verstandig dit per jaar vast te zetten en als de rente weer hoog is hem dan voor langere tijd vast te zetten? Ik had ook al het advies gekregen om hem 7 jaar vast te zetten en dan kijken of de rente hoger is.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Rente 1 jaar of langer vast zetten?

Bericht door exroosje »

Dus de 2-jaars rente is lager als de 1-jaars rente?. Dat lijkt op anticipatie op nog dalende rentestanden. Draghi blijft geld pompen dus een stijgende rente zal niet heel snel gebeuren.

Nadeel van bv 7 jaar vastzetten is dat je nu meer betaalt (als is 2,3 nog te overzien) en na 7 jaar pas weer wat kunt doen voor de resterende 10 jaar (en de rente is dan vast hoger dan nu).

Voor je spaarhypotheek is een lage rente helemaal niet zo voordelig, vooral in de laatste termijn.

Erop anticiperend dat de rente nog wel even laag zal zijn maar op termijn weer gaat stijgen zou je voor het spaardeel 7 jaar vast kunnen kiezen zodat je de laatste termijn van 10 jaar kunt nemen als de rente verder gestegen is.

Voor het aflossingsvrije deel zo laag mogelijke rente, dus 1 of 2 jaar vast zetten en daarna verder kijken. Aangenomen dat je ze tenminste apart kunt vastzetten.
Plaats reactie