Oversluiten slim?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Henky!
Berichten: 31
Lid geworden op: za 31 mei, 2008 12:58 pm

Oversluiten slim?

Bericht door Henky! »

Is voor ons oversluiten nu slim?

We hebben op 1 juni 2008 een hypotheek afgesloten (Obvion) voor een periode van 10 jaar. Deze hypotheek bestaat uit twee delen (huidige situatie):

Spaargarant: 87.000 (5,2% rente)
Aflossingsvrij: 50,973 (5,00%)

Nu hebben wij een offerte aangevraagd en we kunnen de rente van het aflossingsvrije gedeelte verlagen tot 2,7 procent (10 jaar vast) als we maar een boete betalen van 2592,00 Euro.

Zover ik het kan overzien is de boete ongeveer gelijk aan het bedrag dat Obvion misloopt als wij de hypotheek oversluiten. Maar we zouden voordeel hebben omdat deze boete gedeeltelijk aftrekbaar is (?).

Is het slim de offerte te ondertekenen? De rente op het spaargarant gedeelte blijft gelijk, we maken wat winst doordat de boete gedeeltelijk aftrekbaar is en de komende 10 jaar hebben we een rente van 2,7% in plaats van 5%. Veel lager zal de rente toch niet worden vermoed ik.

Alvast bedankt voor wijze woorden!


Henk.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten slim?

Bericht door M_1 »

Dat de boeterente aftrekbaar is, maakt nog niet dat die optie voordeliger is. De gewone rente is immers ├│├│k aftrekbaar. Het is daarbij dus een beetje lood om oud ijzer.

Een tegenvraag zou kunnen zijn of je verwacht dat de rente de komende jaren ook gaat stijgen. Als je nu oversluit, dan leg je de lage rente tot 2025 vast. Als je drie jaar wacht, kun je de rente tot 2028 vastleggen.

Een bijkomend nadeel kan zijn dat je een verschillende afloopdatum hebt voor beide delen. Als je bij het eind van een van de rentevaste periodes zou willen overstappen, dan heb je dus altijd ook een deel waarvoor de rente nog vast staat.
Henky!
Berichten: 31
Lid geworden op: za 31 mei, 2008 12:58 pm

Re: Oversluiten slim?

Bericht door Henky! »

MM, je hebt gelijk. Dat had ik even over het hoofd gezien. Geen financieel voordeel dus.

We willen aflossen of oversluiten. Oversluiten heeft wel als voordeel dat de maandelijkse aflossing fors omlaag gaat (want minder rente)

Dat verschillende afloopdata tussen de leningsdelen een probleem kan opleveren snap ik niet helemaal. Maar in elk geval iets om over na te denken. Thanks!
Plaats reactie