Hypotheek rente voorgaande jaren terugvragen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Warmadona
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 15 nov, 2015 11:00 am

Hypotheek rente voorgaande jaren terugvragen

Bericht door Warmadona »

Ik heb in 2014 geen inkomen gehad oa door het beindigen van mijn eigen zaak. Hierdoor heb ik in de belastingaangifte 2014 geen jaarlijkse hypotheekaftrek gehad. Hoe en kan ik dit over mijn aangifte volgend jaar alsnog Terugvragen? De belastingdienst vertelde me dat dit automatisch gecorrigeerd wordt maar ik heb daar nog niets van vernomen?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Hypotheek rente voorgaande jaren terugvragen

Bericht door schakel »

U had in 2014 geen inkomen zo schrijft u. Maar misschien had u vanwege de hypotheekrenteaftrek een negatief inkomen en kan de hypotheekrenteaftrek alsnog verzilverd worden.

Twee voorbeelden:
Inkomen 2014 is Ôé¼ 6000 ÔÇô geen belasting te betalen.
Er is Ôé¼ 5000 hypotheekrenteaftrek. Het inkomen wordt Ôé¼ 1000. Er hoeft ook over dit inkomen geen belasting te worden betaald. De hypotheekrenteaftrek is verdampt en levert niets op.

Inkomen is Ôé¼ 0. Er is Ôé¼ 5000 hypotheekrenteaftrek. Hierdoor verandert het inkomen in een verlies van Ôé¼ 5000, dus ÔÇô Ôé¼ 5000
Een verlies / negatief inkomen uit box 1 kan verrekend worden met positieve box 1-inkomsten uit de 3 voorafgaande jaren en met positieve box 1-inkomsten uit de 9 volgende jaren. De verliesverrekening kent een verplichte volgorde: eerst de 3 voorafgaande jaren (oudste jaar eerst) en dan de 9 volgende jaren. Verliezen die u niet in die periodes kunt verrekenen, verdampen. U kunt die verliezen dan niet meer verrekenen.

Voor beeld: u had in 2011 een inkomen van Ôé¼ 25.000 Vanwege het negatieve inkomen van Ôé¼ 5000 in 2014 wentelt dit verlies van Ôé¼ 5000 terug naar 2011 en vermindert dit inkomen naar Ôé¼ 20.000 De teveel betaalde belasting (over 2011) krijgt u terug. Het is dus zeer waarschijnlijk niet zo dat u het verlies van 2014 in de aangifte 2015 kunt opnemen. In principe krijgt u bericht van de belastingdienst hoe het verlies is verrekend. Lees hier
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheek rente voorgaande jaren terugvragen

Bericht door Rense »

U kunt bij de belastingdienst middeling aanvragen.

Of dat iets op kan leveren kunt u hier (indicatief) berekenen.

http://www.berekenhet.nl/modules/werken ... -box1.html
Plaats reactie