Hypotheekrente en spaardeel meenemen in risicoopslag

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Hypotheekrente en spaardeel meenemen in risicoopslag

Bericht door meerdre »

Binnenkort loopt mijn rentevaste periode af.
Toevallig las ik dit:
http://daskapital.nl/2015/11/abn_klantb ... theek.html

Als ik het zo lees zegt ABN dat de renteopslag voor het risico niet van de hypotheek afgaat, omdat de ABN zelf het spaardeel bij een herverzekeraar onderbrengt?
MAAR, wat ik ook lees, dat de klant de periode van 12 jaar is aangegaan etc.

Concreet is mijn vraag. Zal bij een renteherziening (dus na 12 jaar in dit geval, en in mijn geval na 10 jaar) het spaardeel WEL worden meegenomen bij de beoordeling van het risico en de renteopslag? (zit zelf bij Florius (dus ABN), met bankspaar en deel aflossingsvrij)

aanvullende opmerking. Aflossingsvrij is groter deel dan 50%. Is dat nog een probleem? Moet ik dan niet in een keer een groter deel gaan aflossen (dus er komt een leningdeel annuiteit bij, en er gaat wat af van aflossingsvrij)
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Hypotheekrente en spaardeel meenemen in risicoopslag

Bericht door exroosje »

Je kunt kijken na afloop of je een bank kunt vinden die het mee wil nemen in de renteberekening.
Zo te zien heeft abn er geen zin in in elk geval.

Ik zou het redelijk vinden dat een spaardeel tenminste deels meegeteld wordt. Niet 100% want het geld is niet direct opeisbaar (immers je moet afkopen en dan fiscaal afrekenen, bovendien is er risico op faillissement verzekeraar).

Je mag nu eenmaal een schuld niet zo maar tegen een vordering wegstrepen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrente en spaardeel meenemen in risicoopslag

Bericht door rambagts »

Voor wat het waard is:
https://www.eigenhuis.nl/actueel/pers/2 ... ld-kosten/

Helft banken negeert waarde spaarpolis

Uit een rondgang van Vereniging Eigen Huis onder acht grote hypotheekverstrekkers blijkt dat de helft geen rekening houdt met stijgende waarde van de aan de hypotheek verpande spaarpolis. ING, Delta Lloyd, Achmea en Obvion brengen klanten met een spaarhypotheek altijd een renteopslag in rekening die kan oplopen tot 0,5 procent. ABN AMRO, Rabobank, Aegon en Nationale Nederlanden houden w├®l rekening met de zekerheid van een groeiend spaardepot en verlagen of schrappen daarom een opslag bij renteherziening.
Plaats reactie