Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door schakel »

Een vergelijking met een lening vanuit een bouwdepot lijkt zeker zinvol t.a.v. de hypotheekrenteaftrek.
De rente over deze lening is niet eindeloos in de tijd vooruit te schuiven. De termijn van aftrekbaarheid hypotheekrente voor een bouwdepot is maximaal 2 jaar. Na 2 jaar is het deel van de lening dat niet gebruikt is, een schuld in box 3. De betaalde rente over dat deel van de schuld is niet aftrekbaar.

N.B: De informatie van de Belastingdienst gaat verder met: Wat gebeurt er na 2 jaar?
Op  het moment dat u de lening gebruikt voor  de bouw van de woning, is de rente over dat deel van de lening weer aftrekbaar. Lees hier
sabrina82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 okt, 2015 7:12 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door sabrina82 »

Echt heel veel duidelijker wordt het idd niet. Het gaat mij er ook niet om dat ik perse die hypotheekrenteaftrek krijg, als ik maar geen dingen doe die niet zouden kunnen :-)
Ik blijf het wel interessant vinden en wil graag iets minder leek worden op dit gebied. Ben alleen op dit moment 39,6 weken zwanger, ik bel nog n laatste keer mijn financieel adviseur en anders zie ik het later wel :-) Reageren mag natuurlijk nog wel, vind ik wel interessant.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door Rense »

@Sabrina82
Het is niet zo ingewikkeld. De fiscus wil aangetoond hebben dat de overwaarde van het oude huis in het nieuwe huis is geïnvesteerd. Dit kun je doen door de nota's van de verbouw goed te bewaren.

Wat je adviseur bedoelt is het volgende:

Omdat je het bedrag van de overwaarde niet hebt gebruik voor de verlaging van de nieuwe hypotheek ontstaat voor dat deel een niet aftrekbare rente tenzij je aan kan tonen dat dat deel wel voor de woning is gebruikt. Dit doe je dus door de nota's te overleggenals de fiscus daar om vraagt. De rente van de gehele nieuwe hypotheek is daarmee dus wel aftrekbaar.

Ik adviseer altijd om het geheel af te ronden in hetzelfde kalenderjaar als de ingangsdatum van de nieuwe hypotheek, dit om te voorkomen dat je in de aangifte over dat jaar een gedeelte niet kunt verklaren.
Het gaat in dit geval niet om de renteaftrek in verband met verbouw. Er wordt immers geen verbouwdepot aangehouden en dus is van renteaftrek of vermelding in de aangifte ivm verbouw geen sprake. Het gaat in dit geval om de bijleenregeling en deze zegt dat gerealiseerde overwaarde moet worden geïnvesteerd in de nieuwe woning. De kennisgroep belastingen heeft daarbij aangegeven dat dit niet alleen kan door de hypotheeksom te verlagen maar ook door bijvoorbeeld verbouw.

Indien de overwaarde dus wordt gebruikt voor verbouw moet dit uiteraard wel zichtbaar zijn. Als bewijs hiervoor kunnen de facturen dienen. Als de overwaarde in een belastingjaar is gerealiseerd is het verstandig om ook de uitgaven in datzelfde jaar te doen zodat kan worden aangetoond dat de overwaarde is geïnvesteerd in de nieuwe woning.

Als voorbeeld:

Verkoop oude woning met een gerealiseerde overwaarde van Ôé¼ 10.000,-
Aankoop Ôé¼ 100.000,-
Financiering Ôé¼103.000,-
Dus geen inbreng van overwaarde. Daarmee is in principe over Ôé¼ 93.000,- renteaftrek mogelijk. Indien echter kan worden aangetoond dat de genoemde Ôé¼ 10.000,- wel is ge├»nvesteerd in de woning dan is er renteaftrek over Ôé¼ 103.000,-.

Sabrina had ook voor de omslachtige weg kunnen kiezen namelijk:

Aankoop Ôé¼ 100.000,-
Verbouw Ôé¼ 10.000,-
Kosten Ôé¼ 3.000,-

Totaal benodigd Ôé¼ 113.000,-
Inbreng eigen middelen Ôé¼10.000,-

Nieuwe financiering Ôé¼ 103.000,-

In die situatie was echter Ôé¼ 10.000,- in depot gehouden en middels dezelfde facturen opgenomen uit het depot.

Hoop dat ik me zo verduidelijkt heb.
Duidelijker kan ik het niet maken.....
sabrina82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 okt, 2015 7:12 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door sabrina82 »

Het is inderdaad wel duidelijk. Verschil met het advies van mijn financieel adviseur is dat hij niet het advies heeft gegeven de overwaarde in hetzelfde kalenderjaar te besteden. Vanwege mijn zwangerschap (en vanwege zijn advies) hebben we er voor gekozen om de badkamer te verbouwen in maart van volgend jaar ipv nog even snel voor mijn verlof... Hier heb ik achteraf wel spijt van. Als ik het zo lees, hadden we de badkamer beter gelijk kunnen verbouwen, maar we wilden er zeker van zijn dat de wens van een bad bleef :-)
Ik hoop dat we er ondanks het logische advies van jou, Rense, waarvoor dank :-) alsnog uitkomen. Als je alles van tevoren weet.... De badkamer nog voor 31 december verbouwen gaat m sowieso niet worden ;-)
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door M_1 »

Ik zou gewoon contact opnemen met de belastingdienst. En dan navragen wat de termijn is, waarbij je zegt dat het wel de bedoeling is om het geld in de nieuwe woning te stoppen, maar dat de verbouwing (o.a. vanwege de zwangerschap) iets later is dan meteen bij aanvaarding van de woning. Ik denk dat het dan wel een beetje zal meevallen.

Ik zou het logisch vinden als (aansluitend op wat Schakel ook aangeeft) in deze situatie zou worden aangesloten bij de praktijk die voor de bouwdepots geldt: je behoudt gewoon de hele tijd renteaftrek als je binnen 2 jaar de overwaarde alsnog in de woning stopt, net als dat je bij een bouwdepot van begin af aan renteaftrek hebt gedurende die 2 jaar. Maar dat zou je dus wel bij de belastingdienst moeten navragen.


Mijn verdere gedachtegang is meer dan een theoretisch hersenspinsel, maar zal voor een eenvoudige vraag aan de belastingdienst wel te ver gaan. Ik wil hierover nog wel even op HJV reageren.
HJV schreef:
M_1 schreef:Je kunt je ook afvragen hoe een en ander is bedoeld en hoe de fiscus (en de rechter) er verder uitleg aan zou gaan geven. Het is natuurlijk ook een relatief nieuwe situatie en inperking.

Dat zou dan bij wijze van spreken ook tien jaar later zijn.
Volgens jou indien je 10 jaar later je overwaarde besteed aan de EW je dan nog aftrek zou hebben aan HR.

Hoe zie je dit tegenover een persoon die een bouwdepot heeft en de daarover ontvangen rente van de betaalde rente moet aftrekken.
De situatie van het bouwdepot is natuurlijk een uitzondering op de regel: je hebt renteaftrek zelfs als je het geld (nog) niet aan het huis hebt besteed, maar dat in de (nabije) toekomst gaat doen. Bij zo'n uitzondering is het logisch dat dit niet tot in het oneindige kan blijven duren.

Mijn gedachtegang is meer dat de rente aftrek weer gaat lopen op het moment dat je het geld in het huis stopt. Vergelijkbaar met als je een nieuwe/extra hypotheek neemt voor een verbouwing. In de tussentijd heb je dus g├®├®n renteaftrek (anders dan bij een bouwdepot).

Dus als voorbeeld, stel het huis is verkocht met 10.000 winst, totale kosten nieuwe woning bijvoorbeeld 2 ton.
Mogelijkheid 1: je leent 190.000 en stopt 10.000 in de woning. Dan is de rente over 190.000 aftrekbaar.
Na 10 jaar ga je voor 10.000 verbouwen en sluit daarvoor een lening af (of je sluit de hypotheek over). Dan is vanaf dat moment de rente over 200.000 aftrekbaar.

Mogelijkheid 2: je leent 2 ton en zet 10.000 op een spaarrekening. Omdat 10.000 van de eigenwoningreserve niet aan de woning is besteed, is de rente over 10.000 van de lening niet aftrekbaar. Dan is dus opnieuw de rente over 190.000 aftrekbaar.
Na 10 jaar ga je voor 10.000 verbouwen en gebruikt sluit daarvoor je eigen geld. Eigenlijk stop je dan dus die 10.000 van de verkoopwinst alsnog in de woning. Vanaf dat moment zou je dus geen deel van de overwaarde meer hebben dat niet in de woning is gestopt. En zou het logisch zijn als er dan dus ook g├®├®n niet-aftrekbaar deel van de hypotheek meer zou zijn. Dan zou je kunnen redeneren dat vanaf dat moment de rente over 200.000 weer aftrekbaar is.

Bij beide mogelijkheden is de situatie na 10 jaar het zelfde: er is 2 ton geleend voor de eigen woning en er is 10.000 aan overwaarde in de eigen woning gestopt. Het zou dan logisch zijn dat vanaf dat moment ook evenveel rente aftrekbaar zou zijn.
sabrina82
Berichten: 8
Lid geworden op: di 27 okt, 2015 7:12 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door sabrina82 »

Het blijft interessant. Zoveel gedachtengangen als hier komen, kwamen er ook bij mijn financieel adviseur toen hij op zoek ging naar het antwoord. In principe zei hij hetzelfde als Rense. Beetje jammer dat hij het nu zo zegt en dat hij een half jaar geleden nog zei dat we genoeg tijd hadden om te verbouwen, maar we komen er wel uit. :-) En er is sowieso niks aan de hand, het voordeel is misschien iets minder groot.
Joost86
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 aug, 2016 10:49 am

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door Joost86 »

Ik heb momenteel exact dezelfde vraag als Sabrina maar ik heb geen financieel adviseur en zoek om deze reden bevestiging.

Momenteel zijn wij bezig met de verkoop van onze eigen woning, wij verwachten een uiteindelijke overwaarde van Ôé¼50.000 (deel uit aflossing huidige hypotheek en het overige uit een hogere verkoopprijs). We willen een huis aanschaffen waarbij Ôé¼30.000 gaan gebruiken om te verbouwen en de overige Ôé¼20.000 gebruiken om de hypotheek lager te krijgen. Stel we kopen het nieuwe huis voor Ôé¼350.000 ton en hebben een financiering nodig van Ôé¼340.000 (360.000 inclusief financieringskosten - Ôé¼20.000 overwaarde). Mogen we van dit volledige bedrag de hypotheekrente aftrekken? Of gaat hier het bedrag van Ôé¼50.000 van af en mogen we slechts de hypotheekrente van Ôé¼290.000 aftrekken, en van het resterende deel niet.

Ik begrijp het voorbeeld van Rense wel, maar kan op de website van de belastingdienst en overige websites dit niet terugvinden. Kunnen jullie mij hierbij helpen en ook wellicht verwijzen naar de bronnen. Bedankt alvast!
Joost86
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 17 aug, 2016 10:49 am

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door Joost86 »

Tukker schreef:Veel energie heb je niet in die zoektocht gestoken Joost. :mrgreen:
Even googelen op "bijleenregeling en verbouwing" levert als eerste de volgende link op:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... verbouwing

Als ik jou was zou ik maar snel een adviseur zoeken.
Bedankt voor de link. Deze had ik wel al gevonden, hierbij betreft een verbouwingslening. Wij willen juist geen verbouwingslening afsluiten maar onze overwaarde investeren in de verbouwing. Om deze reden was ik benieuwd naar de bron (liefst van de belastingdienst) van de onderbouwing van Rense.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Hypotheekrenteaftrek voor eigenwoningreserve

Bericht door SimpleMind »

Plaats reactie