Uitzoeken of oversluiten zinvol is bij gedaald inkomen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Anouk123
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 7:36 pm

Uitzoeken of oversluiten zinvol is bij gedaald inkomen?

Bericht door Anouk123 »

Hallo,
Wij hebben een hypotheek waarbij het nog 5 jaar duurt voordat de renteperiode afloopt, echter is de rente vastgesteld op 5%. Met de lage rente van dit moment lijkt het heel zinvol om uit te gaan zoeken of we kunnen oversluiten tegen een lagere rente.
Echter is mijn inkomen flink gezakt (ben ondernemer). We zouden op basis van onze gezamenlijk inkomen deze hypotheek absoluut niet meer krijgen. Reden te meer natuurlijk om voor lagere maandlasten te gaan!
Er zijn wel wat zaken veranderd: ik zal een financieel adviseur nu ook moeten gaan betalen om dit voor me uit te zoeken, dat is het natuurlijk waard als ik ook echt een oversluiting krijg waarbij ik lagere maandlasten ga krijgen.
Maar als het geen zin heeft omdat ik m'n eigen huis niet eens zou mogen kopen is het extra zonde om kosten te gaan maken aan een financieel adviseur...
Hebben jullie ervaringen of tips? groet, Anouk
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Uitzoeken of oversluiten zinvol is bij gedaald inkomen?

Bericht door webka »

Wanneer het op je huidige inkomen niet past dan is het inderdaad zinloos. Nu mag je bij een zuivere oversluiting wel iets meer lenen dan standaard, maar heel veel meer is dat ook weer niet.
Ander punt: Is de waarde van je woning hoger dan je hypotheek? Zo ja, dan kansloos, tenzij je eerst met eigen geld de hypotheek verlaagt.
En: Wat is de boete bij vervroegde inlossing van de huidige hypotheek? Meestal zijn de kosten van de FA niet het duurste... de boete is vaak een veelvoud.

Sommige geldverstrekkers bieden rentemiddeling aan. Je kunt dan met beperkte kosten een lagere rente krijgen. Niet d erente die nu wordt aangeboden, maar het kan je toch aanzienlijk besparen.Een toesting op inkomen en onderpand blijft dan achterwege.
Plaats reactie