Oversluiten Tophypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

b_judged
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 okt, 2015 8:55 am

Oversluiten Tophypotheek

Bericht door b_judged »

Besten,

Ik heb in 2007 een tophypotheek bij de Rabobank afgesloten en deze (in drie delen verdeelde hypotheek) is tegen een rente van 5,2 % afgesloten. Het grootste deel staat voor 20 jaar vast. Nu wil ik eventueel oversluiten tegen een lagere rente.. met mogelijk een hoge boeterente tot gevolg. Ik heb geen gelden staan om de boeterente te financieren, dus zal deze meegefinancierd moeten worden...met als gevolg dat er geen belastingaftrek voor de boete geldt .. Zo is mij verteld door de bank. Ik heb telefonisch met de bank gesproken en ga dinsdag 6 oktober op gesprek. Via Twitter heb ik een account geopend om tops en tricks aangereikt te krijgen. Ik merk dat de banken er bovenop zitten en mij volgen danwel commentaar geven.. Bizar snel soms. Van mij de vraag aan forumleden om mij tips adviezen en tricks mbt de over te sluiten hypotheek te geven. Mocht jij of een ander die dit leest tips hebben, wil jij of de ander dit svp laten weten op twitter? Mijn adres is: #b_judged. Waarom twitter? Volgens mij kun je daar snel iets mee bereiken. Kijk maar even naar mijn tweets en je ziet hoe snel de banken (tot nu toe ABN AMRO en Rabo) reageren. Dus kijk ajb en heb je tips..laat het mij ze weten.. By the wat.. B_judged is beoordelen van aanbiedingen.. Rentes.. Adviezen van banken en van anderen.. @#b_judged
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door Rense »

Dat de boeterente niet aftrekbaar is is niet correct. De rente over de boeterente is niet aftrekbaar, de boeterente zelf wel.

Let wel goed op hoe hoog de boeterente is. Het kan bij een aanzienlijke boete namelijk zo zijn dat deze niet geheel aftrekbaar is.
Is de boeterente bijvoorbeeld Ôé¼ 20.000 maar betaal je in 2015 maar Ôé¼ 15.000 belasting dan is dat ook gelijk het maximaal aftrekbare deel in 2015.
De aftrek is immers een verrekening met de te betalen belasting.
b_judged
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 okt, 2015 8:55 am

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door b_judged »

Besten,

Zou dit laatste, het voorbeeld van Ôé¼ 20.000,- boeterente, nog even uitgelegd kunnen worden? Ôé¼ 20.000 euro en Ôé¼ 15.000 euro? En dus in 2015 maar Ôé¼ 15.000 aftrekbaar ? Betaal je de boeterentedan niet ineens? Sorry, maar dit snap ik niet. Alvast bedankt voor de uitleg.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door M_1 »

Boeterente kun je aftrekken van je inkomen voor de belastingen. Wat je van de belasting terug kunt krijgen, kan dus nooit meer zij dan wat je aan belastingen betaalt. Als de boete heel hoog is, dan kan het zijn dat wat je aan eenmalig voordeel hebt veel lager is dan als je ieder jaar rente zou kunnen aftrekken.

Voorbeeld, stel je betaalt 5.000 per jaar aan belastingen een premies. Als de boeterente bruto 20.000 is, dan is dat weliswaar aftrekbaar, maar krijg je dus nooit meer terug dan 5.000.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door webka »

De reacties hierboven zijn niet volledig en zelf enigszins onjuist, maar in in ieder geval onduidelijk
De boete die je betaalt is aftrekbaar van het belastbaar inkomen. De rente over de extra lening inderdaad niet.. zoals M1 en Rense ook al stellen
Dus de boete is niet aftrekbaar van de belasting die je betaalt, maar van het het belastbaar inkomen. Dit is een essentieel verschil.

Het voorbeeld van Rense is dan ook onjuist. Ik neem aan een slip of the pen... Wanneer de boete 20k is en je betaalt 15k belasting dan is je belastbaar inkomen uiteraard veel hoger (waarschijnlijk 40k+). De volledige 20k is dan aftrekbaar van je inkomen en daar krijg je 42% over terug.. Je betaalt in het voorbeeld dan dus geen uiteindelijk15.000 belasting, maar 8.400 minder, en dat is dan ook het bedrag dat je terugkrijgt.
Je kunt de boete overigens niet verrekenen over meedere jaren.
b_judged
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 okt, 2015 8:55 am

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door b_judged »

Allen bedankt! Ik ben gaan praten met de bank , maar oversluiten niet mogelijk. Boeterente te hoog nu de rente nog 13 jaar vaststaat tegen 5,3%. Dwz dat nu er geen eigen geld is, de boeterente meegefinancierd moet worden. Dwz nieuw financieringsonderzoek, maar gezien de onderwaarde van het huis en maximale 103% hypotheek, gaat een extra financiering niet op.. Helaas. De maandlasten worden helaas niet lager. Jammer..maar zo is t nu eenmaal. Toch dank ik allen voor de reacties.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Oversluiten Tophypotheek

Bericht door Rense »

Webka, goede opmerking en helemaal juist. Verrekenen met het belastbaar inkomen dus.

Het kan dus zijn dat (een gedeelte van) de boeterente in een lagere schijf valt.
Plaats reactie