Advies tussentijdse rente aanpassing bij bankspaarhypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

BvE
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 30 jul, 2008 3:14 pm

Advies tussentijdse rente aanpassing bij bankspaarhypotheek

Bericht door BvE »

Beste leden,

Ik heb vandaag een offerte ontvangen met een rente verlaging op onze bankspaarhypotheek. Ik vraag me nu af wat de beste keuze is in onze situatie, advies is zeer welkom!

Hypotheekdetails:
Bank: ING
Passerdatum: 15-4-2011
Totale oorspronkelijke hypotheekschuld: Ôé¼ 244.000,00
NHG: Ja
Looptijd: 30 jaar
Rente: 20 jaar vast op 5,8%
Actuele hypotheeklasten: Ôé¼1.187,10
Actuele hypotheekschuld: Ôé¼214.000,- (30.000,- tussentijds afgelost)

Tussentijds extra inleg op spaarhypotheek gedaan van Ôé¼10.000,-

Ontvangen offerte:
Nieuwe rentevaste periode: 10 jaar
Rentepercentage: 2,45%
Rentebedrag per maand: Ôé¼436,92
Inleg bankspaarrekening: Ôé¼396,86

Side note:
Ik heb relatief veel zekerheid over mijn inkomen in de toekomst dus ben bereid om een evt piek in rente in de toekomst op te vangen. Evt spaargeld en vermogen welke ik niet hard nodig heb wil ik graag zoveel mogelijk gebruiken voor tussentijdse aflossingen om het maand bedrag te verlagen en de hypotheek zo snel mogelijk afgelost te krijgen. Dit vind ik belangrijker dan bv het kopen van een mooie auto, om maar wat te noemen.
Ik wil dus graag maximaal mogelijkheden om extra af te kunnen lossen.

Ik begrijp dat de huidige relatief hoge bankspaarrente aantrekkelijk is, vooral wanneer ik eenmaal een hoger bedrag heb gespaard/ingelegd, echter vind ik het frustrerend dat ik nu zoveel rente betaal en de inleg zo laag is. Volgens de bank kan ik nu al niet meer extra aflossen/inleggen, dat zou niet binnen de fiscale regels passen van de bankspaarregeling, ik neem aan dat dit betrekking heeft op de fiscale aftrek / bandbreedte.

Wat is slim om te doen? Vasthouden aan 20 jaar op 5,8% of overstappen naar 10 jaar op 2,45% ?

In tijden van nood is het aantrekkelijk om een lager maandbedrag te hebben maar het heeft dus prio om de hypotheek sneller te kunnen aflossen, zonder mega boete bedragen.

Ing vraagt voor deze rente aanpassing Ôé¼225,- administratiekosten en Ôé¼417,48 boete ('door u te vergoeden renteverlies').

Hartelijk dank voor jullie feedback en adviezen!!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies tussentijdse rente aanpassing bij bankspaarhypoth

Bericht door M_1 »

Weet je heel zeker dat je het boeterente bedrag goed hebt? Ik zou namelijk denken dat dat richting 40.000 gaat, dus dat je met centen rekent in plaats van euro. En dat ga je nooit terugverdienen.

Als de boete werkelijk maar vierhonderd euro is, is overstappen wel een goede optie.
Plaats reactie