Oversluiten of rentemiddeling?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door M_1 »

Het gaat er ook om hoeveel de andere rentes zijn veranderd.

Je originele berekening was o.b.v. 2,6% voor 10 jaar. Rente bij nieuwe offerte is 2,55%. Boete is voor het deel dat nog ong. 10 jaar vast stond bij de nieuwe offerte dus gebaseerd op 0,05% lagere rente. Voor het 60k deel dus 30 per jaar meer boete, over 10,5 jaar maakt dat ongeveer 300 euro.

Maar voor het deel dat nog 5 jaar vast staat, is de vijfjaarsrente misschien meer gedaald, bijvoorbeeld 0,2%. Dan is de boete voor die 40k dus ook 80 euro voor ieder toekomstig jaar hoger, bij elkaar ongeveer 400 euro. Dan kan de totale boete dus best 700 euro hoger zijn dan in de originele berekening.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door Brian »

M_1 schreef: Maar voor het deel dat nog 5 jaar vast staat, is de vijfjaarsrente misschien meer gedaald, bijvoorbeeld 0,2%.
Dat lijkt me toch wel sterk aangezien alle rentes juist weer iets gestegen zijn. :roll:

Maar ik zal de reactie van ABN AMRO dus nog even afwachten.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door M_1 »

De rentes zijn gestegen ten opzichte van de vorige stand, inderdaad. Maar niet vergeleken met de rentestanden van het moment waarop de eerste berekening was gebaseerd.

Je kunt in het topic teruglezen dat in elk geval de tienjaarsrente bij de eerste berekening hoger was dan de huidige rente, maar tussendoor wel lager is geweest. Zo kan het ook met de vijfjaarsrente zijn. Ik ken de rentes van toen niet, maar het zou kunnen dat de vijfjaarsrente bijvoorbeeld eerst 0,3% is gedaald en daarna weer 0,1% is gestegen.

Het zou dat bovenop zelfs zo kunnen zijn dat er eerst naar de vijfjaarsrente werd gekeken en dat er inmiddels zoveel tijd is verstreken dat er naar de vierjaarsrente wordt gekeken, die mogelijk lager is dan de vijfjaarsrente.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door Brian »

Daar zit wel weer wat in ja.

Effe afwachten nu dus maar dan waar ze mee komen.
Brian
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 dec, 2010 9:06 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door Brian »

Nog even de afloop:

Voorstel vanuit ABN AMRO is 2,50% geworden (is de nieuwe 10 jaars rente vanaf volgende week) met nog het boeterente bedrag van Ôé¼ 7.053,- gebaseerd op 2,6%.

Is uiteindelijk een beetje een compromis geworden dus.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Oversluiten of rentemiddeling?

Bericht door Mir111 »

Ik heb ook al een aantal keer een Proforma aflostnota opgevraagd, maar vraag me af hoeveel waarde je hier aan moet hechten? Obvion heeft mij al meerdere malen een verkeerde gestuurd, inmiddels weet ik hoe ik het zelf moet berekenen.
Plaats reactie