Aktie ondernemen - overstappen - onderhandelen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Woonhierlekker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 aug, 2015 9:36 pm

Aktie ondernemen - overstappen - onderhandelen?

Bericht door Woonhierlekker »

Heb al veel gelezen op dit kundige forum maar heb nu zelf een vraagje!

- onze rente 3,3% loopt in februari af. Ik heb zelf het gevoel dat het nu de tijd is om de rente voor meerdere jaren vast te leggen. Kan het verstandig zijn om niet te wachten tot februari maar om nu aktie te ondernemen?
- we hebben een hypotheek waarbij we de helft maar hoeven af te lossen. Prima dus! Maar.. betekent dit als we dat willen behouden dat we niet over kunnen stappen naar een andere hypotheekverstrekker?
- We zitten bij de Rabobank. Ik kan me voorstellen dat ze in hun eerste voorstel wanneer je net een huis koopt echt hun best moeten doen om je te overtuigen van het nemen van een hypotheek bij hun en daardoor met een scherper rentepercentage komen dan bij het verlengen van een hypotheek. Zij weten ook dat je waarschijnlijk niet wilt gaan overstappen. Is er nog een goede strategie om een zo scherp mogelijk percentage eruit te slepen?

Alvast bedankt hypotheken forum!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Aktie ondernemen - overstappen - onderhandelen?

Bericht door M_1 »

1) Kan best dat het nu beter is dan afwachten tot februari. Maar is niet met zekerheid te zeggen. Geeft je in elk geval al wel de rust en de zekerheid.

2) Nee hoor, je kunt in principe gewoon je huidige hypotheekvorm houden bij overstappen. Met een paar kanttekeningen. De banken willen je bij een nieuwe hypotheek niet meer aflossingsvrij lenen dan de helft van de woningwaarde. Is je huis in waarde gedaald (of had je een top-hypotheek), dan kan het zijn dat deze helft lager is dan wat je nu aflossingsvrij hebt. Zelfde over de hoogte van de hypotheek: als de lening veel hoger is dan de woningwaarde, zal oversluiten ook niet kunnen.

3) Nee, rentepercentages liggen vast.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Aktie ondernemen - overstappen - onderhandelen?

Bericht door exroosje »

Banken hebben tegenwoordig geen aparte (duurdere) tarieven voor verlengen meer. Of het zo absoluut is dat percentages daarmee vast staan en er niet meer te onderhandelen valt durf ik echter niet te zeggen. Er kan nog altijd met kortingen gespeeld worden, zeker bij de rabobank.

Met een alternatief voorstel in handen bij verlenging sta je sterker, echter het kost je tegenwoordig geld omdat je dan naar een adviseur moet....

Over de rente zelf: Dit schreef ik in een andere post:
De rente is na een kleine opleving in mei alweer aan het dalen. Dus dat dreigen te gaan stijgen valt ook wel weer mee. In 2015 in elk geval nog niet.
Zie http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/n ... hting-2015

In elk geval voor de annuïteiten hypotheken is de rente voor bv 5jaar vast bij ING al weer gedaald tot het laagste nivo van 2015. Opvallend is dat de rente voor aflossingsvrij niet daalt en daarmee nu 0,2 boven annuïteiten ligt bij ING . Dat was eerder hetzelfde. https://www.ing.nl/media/ING_historisch ... -77857.pdf
Plaats reactie