Advies rentemiddeling of niet

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Hanako
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug, 2015 12:56 pm

Advies rentemiddeling of niet

Bericht door Hanako »

Beste, onze hypotheek (aflossingsvrij) loopt volgend jaar nov afqua rentevasteperiode. Stond nu voor 10 jaar vast tegen 4,85%.
Ik kan nu vast de rente aanpassen door a. Boetebetaling van Ôé¼5100 tegen rente van 3,8% voor 10 jaar

Of door rentemiddeling per september a.s. Rente periodevban 10 jaar tegen 3,7%
Of 20 jaar tegen 4,3%.

De boetebetaling is geen optie want dat bedrag heb ik niet liggen. Overstappen naar een andere hypotheekverstrekker is geen optie ivm gezondheidsproblemen dus we blijven bij de huidige. Maar is het verstandig nu de rente aan te passen en wat is dan wijsheid...10 of 20 jaar?
Iemand een tip?
Vriendelijke groeten,
Hanako
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies rentemiddeling of niet

Bericht door M_1 »

Dat begrijp ik even niet. Als je een boete betaalt, dan krijg je een hogere rente dan als je rentemiddeling toepast??
Hanako
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug, 2015 12:56 pm

Re: Advies rentemiddeling of niet

Bericht door Hanako »

Ehh..sorry. Fout briefje overgenomen,
Bij boete van Ôé¼5130,- is de rente voor 10 jaar 3,04 %
En voor 20 jaar 4,15%

Hanako
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Advies rentemiddeling of niet

Bericht door M_1 »

Aangezien de rentestanden nu redelijk laag zijn en ze dreigen te gaan stijgen, kan nu al oversluiten inderdaad voordelig zijn. Maar het is natuurlijk wel de vraag of de boeterente (of de hogere rente bij middeling) opweegt tegen het nu oversluiten. Wat daarbij vooral komt kijken is een vrij technisch verhaal.

'De rente' bestaat immers niet. Het kan zijn dat de korte rente, bv. voor een jaar, gaat stijgen en het kan zijn dat de lange rente, voor 10 of 20 jaar, gaat stijgen. Als de korte rente gaat stijgen en de lange rente niet, dan daalt de boeterente. Die is immers afhankelijk van de rente voor vergelijkbare hypotheken met een zelfde resterende looptijd. In jouw geval dus die van ongeveer een jaar. Andersom, als de lange rente gaat stijgen en de korte niet, dan stijgt juist alleen de nieuwe rente die je gaat krijgen.

Maar wat 'de' rente de komende tijd gaat doen... wist ik het maar, want met zo veel kennis vooraf zou ik inmiddels waarschijnlijk al kunnen rentenieren.
Hanako
Berichten: 5
Lid geworden op: di 11 aug, 2015 12:56 pm

Re: Advies rentemiddeling of niet

Bericht door Hanako »

Het blijft een beetje een gis-verhaal begrijp ik maar wel bedankt weer voor het antwoord. Ik denk toch voor de rentemiddeling te kiezen...en dan is het toch afwachten. Een glazen bol zou in sommige gevallen prettig zijn inderdaad...
Hanako
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: Advies rentemiddeling of niet

Bericht door exroosje »

De rente is na een kleine opleving in mei alweer aan het dalen. Dus dat dreigen te gaan stijgen valt ook wel weer mee. In 2015 in elk geval nog niet.
Zie
In elk geval voor de annuïteiten hypotheken is de rente voor bv 5jaar vast bij ING al weer gedaald tot het laagste nivo van 2015. Opvallend is dat de rente voor aflossingsvrij niet daalt en daarmee nu 0,2 boven annuïteiten ligt bij ING . Dat was eerder hetzelfde.
Plaats reactie