Renteopslag van 2.5%?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Housekeeper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 mei, 2015 7:57 pm

Renteopslag van 2.5%?

Bericht door Housekeeper »

Ik heb van de Rabobank een aanbieding ontvangen voor renteverlening voor een deel van mijn hypotheek. Het betreft het uitbreidingsdeel van de hypotheek bovenop de toen al bestaande NHG hypotheek.

Tot mijn verbazing stellen ze nu een verleningsrente van 4.4% voor bij een rentevaste periode van slechts 1 jaar. Of bijvoorbeeld 5% bij een rentevaste periode van 10 jaar. In deze rente blijkt een renteopslag van 2.5% te zitten.

Op de site lees ik dat er per 19 mei 2014 sprake is van een nieuw rentebeleid waarbij er een renteopslag van 2.5% wordt gehanteerd over de uitbreiding of verlening van de hypotheek boven het NHG deel als de totale hypotheek (incl. de uitbreiding) meer dan 90% van de marktwaarde van het huis bedraagt.

Bij mijn vorige verlenging van de rente was er helemaal geen sprake van een renteopslag (3 jaar geleden) en heb ik de rente toen vastgezet voor een veel lagere rente dan de 4.4% die ik nu minimaal zou moeten betalen.

Mijn vraag: kan de bank dit zomaar instellen bij bestaande hypotheken of kan ik hier nog werk van maken. Het hypotheekdeel wat hieronder valt is niet heel groot, maar het gaat me meer om het principe.
Smul
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 10:11 am

Re: Renteopslag van 2.5%?

Bericht door Smul »

Waarschijnlijk valt deze lening niet onder NHG. Dit is de reden dat je een opslag betaald bij deze lening. Doordat je door deze extra lening met de totale hypotheek boven de 90% marktwaarde uitkomt, is er inderdaad een opslag van 2,5% van toepassing.

Het voordeel bij deze constructie is dat je waarschijnlijk over het grootste gedeelte van je hypotheek het NHG-tarief betaalt. Het (kleine) stukje er bovenop betaal je een renteopslag.

https://www.rabobank.nl/particulieren/h ... theekrente

Zie link hierboven voor uitleg op de website.
Plaats reactie