Tussentijds aanpassen hypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Tussentijds aanpassen hypotheek

Bericht door luukieluuk »

Hi,

Vandaag hoorde ik dat je tussentijds je hypotheekrente kan verlagen bij een aantal partijen. Ik heb een quartethypotheek (tegenwoordig heet dat weer anders) 7 jaar geleden afgesloten met een gedeelte aflossingsvrij (5,7%, 20 jaar vast) en een gedeelte spaar (5,2%, 10 jaar vast).
Nu is mijn vraag of het mogelijk zou zijn opnieuw 20 jaar af te spreken, maar dan tegen een lager percentage dan de 5,7%.

Groet, luuk
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Tussentijds aanpassen hypotheek

Bericht door M_1 »

Dat is vast wel mogelijk, alleen zul je dan een forse boeterente moeten betalen.

De boete wordt gebaseerd op het verschil tussen jouw rente en de huidige rente voor een hypotheek met even lange resterende looptijd. En dat over alle jaren die nog moeten komen.

In jouw geval zal de huidige rente zo'n 3% lager zijn dan jouw rente. Voor ieder jaar dat nog komt, is de boete dus 3% van de leensom. Over 13 jaar gaat het dan dus om 39% van de lening. Dat wordt dan nog wel contant gemaakt (goedkoper) en je mag 10% boetevrij rekenen, maar reken maar op een boete in de richting van 30% van je lening.

Het is wel aftrekbaar, maar bij zulke bedragen is de boeterente vaak veel hoger dan je inkomen, zodat het belastingvoordeel ook veel kleiner is dan je denkt. Ga er voor het gemak vanuit dat je 20% van de leensom aan boete moet betalen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Tussentijds aanpassen hypotheek

Bericht door M_1 »

Volgens TS zou er ook een deel aflossingsvrij zijn en zou juist die rente opengebroken worden.
luukieluuk
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 30 nov, 2007 8:59 pm
Locatie: Utrecht

Re: Tussentijds aanpassen hypotheek

Bericht door luukieluuk »

Dank voor de snelle reacties. Ik begrijp hetgeen geschreven wordt en de boeterentes etc. Mijn ouders die hebben echter een middelings voorstel gekregen:
Huidige rente 4,7% (20 jaar vast, 9 jaar verstreken), rente bij nieuw afsluiten 3,2%. Voorstel bank 4% bij nieuwe 20 jaar vast. Verder geen boetes enzo. Genoemde percentages overigens fictief. Volgens mij bij Obvion.

Volgens mij is dat een andere constructie als waar jullie met de boeterentes op doelen toch?

Groet,

Luuk
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Tussentijds aanpassen hypotheek

Bericht door M_1 »

Bij zo'n rentemiddeling wordt de boete in feite uitgespreid over de nieuwe rentevaste periode. Je kunt in de voorwaarden nalezen of dat bij jouw hypotheek ook kan. Is namelijk niet standaard fat dit kan.
Plaats reactie