Verstandig overstappen met huidige rente?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jimmyjoyce
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 29 apr, 2015 9:09 am

Verstandig overstappen met huidige rente?

Bericht door jimmyjoyce »

Hallo Heren en Dames,

Ik vraag me af of het voor mij gunstig is om onze huidige hypotheek op te zeggen en een nieuwe af te sluiten.
Aangezien de rente op dit moment zo laag is.

Wij hebben een hypotheek lopen bij Obvion van in totaal 190.000,-
En ik moet nog 5 jaar aflossen met een rente van 4,4
Ik zou graag een hypotheek willen afsluiten van 30 jaar als dat kan.
En dan zou de huidige rente zijn 3,7.

Wat zal dan het boete bedrag zijn?
En moet je dit gelijk betalen of zijn hier regelingen voor dat je dit gespreid kan betalen?

mvg Jimmy
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Verstandig overstappen met huidige rente?

Bericht door M_1 »

Dat is zo op voorhand moeilijk te zeggen. Wat voor soort hypotheek is het? (bv. spaarhypotheek?) Hoe verhoudt de lening zich tot de woningwaarde? Is er NHG?

En waarom wil je voor 30 jaar kiezen? Je weet dat je dan de laatste jaren geen renteaftrek hebt?
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Verstandig overstappen met huidige rente?

Bericht door Cnorretje »

Obvion biedt op de Obvion Hypotheek (niet de Basis of Compact variant) de middelrente.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: Verstandig overstappen met huidige rente?

Bericht door Mir111 »

Cnorretje schreef:Obvion biedt op de Obvion Hypotheek (niet de Basis of Compact variant) de middelrente.
Dit heb ik pas gedaan bij Obvion voor 150 euro kosten van 4,2 naar 4% nu( was nog 12 jaar, nu weer 20.)
Vraag me ook af of ik hier goed aan heb gedaan.

Toch vraag ik me af of oversluiten alsnog niet beter was/ is? Je betaalt nu voor 12 jaar 2,15%!!!
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Verstandig overstappen met huidige rente?

Bericht door Cnorretje »

Misschien wel maar waar ga je de boeterente van betalen? Daarnaast niet teveel achterom zien op genomen beslissingen. Je neemt een beslissing op een bepaald moment in de wetenschap dat er altijd een beter moment kan komen. 't Is net als met beleggen. Zelden zal er iemand kopen op het laagste punt en verkopen op het hoogste punt.

Kijkend naar je keuzes ben je iemand die voor zekerheid wil gaan. Daar is niks mis mee maar zal altijd iets duurder zijn dan dat je wat risicovollere keuzes maakt.

Bij rentemiddeling ben je direct voordeliger uit zonder dat je je beurs hoeft te trekken maar bij totale renteherziening ben je eerst langere tijd bezig om je betaalde boete terug te verdienen.
Plaats reactie