hypotheek oversluiten of niet?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

mbdeboer
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 apr, 2015 12:18 pm

hypotheek oversluiten of niet?

Bericht door mbdeboer »

Hallo, (een deel van) mijn hypotheek is aflossingsvrij. Dat heb ik tien jaar geleden voor 15 jaar laten vastzetten tegen 4,5%. Nog 5 jaar te gaan, dus. Heeft oversluiten (met het oog op de boeterente) zin? De ene site zegt dit, de ander site zegt dat. In het algemeen kan je stellen dat de bank eerst wil afrekenen voor de nog resterende 5 jaar, dus maakt het niet zo veel uit? Benieuwd naar reacties.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek oversluiten of niet?

Bericht door M_1 »

Als je de rente voor vijf jaar zou willen zetten, dan maakt het per saldo niet uit. Boeterente is dan gelijk aan het totale voordeel dat je over de resterende looptijd hebt.

Het kan wel interessant zijn als je de rente weer voor langere tijd zou willen vastzetten en bang bent dat de rente gaat stijgen. Als je bijvoorbeeld eigenlijk over vijf jaar de rente voor tien jaar zou willen vastzetten, dan kan het zijn dat je nu al denkt dat het misschien handig is om nu vast de rente voor tien of vijftien jaar vast te zetten. Omdat je bang bent dat over vijf jaar de rente gestegen is.
Mir111
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 10 jun, 2013 11:37 am

Re: hypotheek oversluiten of niet?

Bericht door Mir111 »

Als je oversluit met een boete welke je zelf niet direct in je spaarpot hebt wordt je hypotheek toch hoger? Dit betekent toch dat je op het einde van de rit met een hogere schuld zit? Nu heb je dan misschien voordeel, maar op het einde moet je meer schuld aflossen!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek oversluiten of niet?

Bericht door M_1 »

Dan ga je er vanuit dat TS wil oversluiten en de boeterente zou willen financieren. Lijkt mij niet heel waarschijnlijk.
Plaats reactie