Help! Hypotheek bij uit elkaar gaan.

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

SabineS
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 apr, 2015 8:38 pm

Help! Hypotheek bij uit elkaar gaan.

Bericht door SabineS »

In 2012 hebben mijn partner en ik een hypotheek afgesloten:
Ôé¼90.000 aflossingsvrij tegen 4,2% 20 jaar vast
Ôé¼100.000 banksparen tegen 4,2% 20 jaar vast

Nu is het 2015 en gaan we uit elkaar, mijn partner blijft in het huis wonen. Hij mag de helft vd hypotheek voortzetten en moet conform de nieuwe hypotheekregels voor overname van 'mijn' deel een lineaire of annuïteiten hypotheek afsluiten om de rente te kunnen aftrekken. Nu hebben we geen goede ervaringen met de bank en daardoor twijfelen we aan hun antwoorden. Graag advies in deze.

1. Volgens de bank zou het aflossingsvrije deel het beste overgenomen kunnen worden en zou het verstandig zijn om het bankspaardeel om te zetten in annuïteiten. Is dit inderdaad de beste optie?
2. Mijn partner moet voor 'mijn' deel een nieuwe hypotheek afsluiten (annuïteiten) klopt het dat wel de rente vanuit de bankspaardelen gehanteerd blijft? Het zou voordeliger zijn als het nieuwe deel wordt afgesloten tegen de huidige rente maar volgens de bank is dit niet mogelijk.
3. In hoeverre kan ik 'mijn' hypotheekdeel meeverhuizen naar een nieuwe woning onder de 'oude' hypotheekregels? Dus met volledige hypotheekrente aftrek en hoe zouden de leningdelen dan verdeeld moeten worden?

Ik zou ontzettend geholpen zijn als iemand mijn vragen kan beantwoorden! Mvg
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Help! Hypotheek bij uit elkaar gaan.

Bericht door webka »

1. Ja, of nee is te kort door de bocht zonder alle gegevens te hebben. Ik doe even de aanname dat er geen overwaarde is en jij niet hoeft te worden uitgekocht.
Er is sprake van 190.000 overgangsrecht, 95.000 ieder. Dat betekent dat er Ôé¼ 95.000 aflossingsvrij kan wordnen aangehouden en het meerdere annuitair moet worden afgelost. Dit is de meest goedkope opzet van de hypotheek (laagste maandlasten).
In principe zou je ex ook Ôé¼ 95.000 banksparen mogen behouden, maar dan geldt nog steeds dat de andere Ôé¼ 95.000 annuitair moet worden afgelost. Meeste mensen kiezen daar niet voor vanwege de hoge maandlasten.

2. Ja, dat klopt.
Rentecontract openbreken gaat met veel te hoge kosten gepaard, dus hij zit vast aan de huidige rente.

3. Zie 1, jij neemt Ôé¼ 95.000 overgangsrecht mee. Dus bij een nieuwe woning kan je dat maximaal aflossingsvrij aanhouden. Let op: Bij de nieuwe woning zal de bank niet toestaan dat je meer dan 50% van de marktwaarde aflossingsvrij aanhoudt. Dus stel , je koopt woning voor Ôé¼ 140.000, dan mag je niet meerdan Ôé¼ 70.000 aflossingsvrij financieren.
SabineS
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 apr, 2015 8:38 pm

Re: Help! Hypotheek bij uit elkaar gaan.

Bericht door SabineS »

Hallo Webka,

Super bedankt voor de duidelijke uitleg!

1. Duidelijk er is inderdaad geen sprake van overwaarde.

2. Als ik het goed begrijp koopt mijn ex mijn aandeel van de woning en moet hij hiervoor een 'nieuwe' hypotheek afsluiten met een nieuwe looptijd, nieuwe hypotheekvorm maar tegen de oude rente? Kan hij voor het deel wat hij van mij moet kopen dan niet beter een annuïteiten hypotheek afsluiten bij een andere bank zodat hij gebruik kan maken van de huidige, lagere rente? Of is dat niet toegestaan?

3. Ik kan bij aankoop van een nieuwe woning van laten we zeggen Ôé¼ 190.000, Ôé¼ 95.000 aflossingsvrij behouden met fiscaal voordeel en daarbij voor de andere helft een annu├»teiten hypotheek afsluiten tegen de huidige lage rente? Dat zou dan betekenen dat ik lagere maandlasten krijg dan mijn ex partner omdat hij gebonden is aan het rentecontract en ik niet?

Gr.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Help! Hypotheek bij uit elkaar gaan.

Bericht door webka »

2. Nee dat kan niet. Geen bank die 2e hypotheekhouder wilt zijn. En zou die er wel zijn, maar die is er niet, dan zou er nog steeds een zeer forse boete zijn. Dus neem van mij aan: je bent gebonden aan 1 geldverstrekker --> de huidige.

3. Inderdaad
Plaats reactie