Inschatting nieuwe maandlasten

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Marcel1971
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 mar, 2015 10:29 am

Inschatting nieuwe maandlasten

Bericht door Marcel1971 »

Wij hebben een hypotheek van Ôé¼280.000 met een aflossingsvrij deel van Ôé¼165.000 en een bankspaardeel van Ôé¼115.000.
Het rentepercentage is 5,3%. Afgesloten in september 2006. Het bankspaardeel staat nu op bijna Ôé¼20.000. (Dit was voorheen een beleggingsdeel en is, toen het nog kon, omgezet naar bankspaar).
De eerste vaste renteperiode van 10 jaar loopt september 2016 af.

Stel dat de rente dan nog steeds zo laag is, is er dan nu al iets te zeggen over een stijging of daling van onze maandlasten?
Ik begrijp dat de maandelijkse rentekosten over het aflossingsvrije deel daalt, en dat de inleg voor het bankspaardeel stijgt, maar hoe staan die dan in verhouding tot elkaar?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Inschatting nieuwe maandlasten

Bericht door Jean henri »

Even een beantwoording zonder gerekend te hebben (kan ook niet omdat cijfers ontbreken).

Een rentedaling op het afslosvrije deel zal 1 op 1 leiden tot een lastenverlaging (tenzij de woning een WOZ waarde heeft ruim boven het miljoen).

Een rentedaling zal op het bankspaar beperkt leiden tot een lastenverlaging. De spaarrekening heeft dan 10 jaar gelopen en (daar ga ik tenminste van uit) heeft dan nog 20 jaar te gaan. De rentedaling zal voor een groot deel teniet worden gedaan door een stijgende maandinleg, maar onderaan de streep zal er nog steeds sprake zijn van een lastenverlaging.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Inschatting nieuwe maandlasten

Bericht door M_1 »

Mijn 'bierviltje' zegt dat als de rente tzt 2% lager zou zijn, dus 3,3% ipv 5,3%, dan zul je ongeveer Ôé¼ 95 per maand meer moeten sparen om tot die 115.000 te komen.
De te betalen rente zal dan 2% van 280.000 lager zijn, wat bruto per maand ongeveer Ôé¼ 465 lager is. Of bijvoorbeeld 270 netto. Per saldo is dat dus een besparing van Ôé¼ 175 netto.
Plaats reactie