geldigheid offerte renteherziening?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

reiki
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 mei, 2014 1:55 pm

geldigheid offerte renteherziening?

Bericht door reiki »

beste forumleden

ik heb een offerte aangevraagd om voortijdig mijn rente te herzien.
mijn renteperiode loopt officieel 15 augustus dit jaar af.
nu een offerte gekregen en scheelt me 120 euro netto in de maand maar moet een boete van 980 euro betalen.

in de offerte staat dat deze geldig is tot 28 mei 2015 na acceptatie
wat betekent dat?

In mei moet ik officieel van de bank een aanbieding krijgen voor mijn renteherziening en dat zal dan zonder boete zijn.

wat is wijsheid
en is de boeterente aftrekbaar, hoeveel dan

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: geldigheid offerte renteherziening?

Bericht door Jean henri »

Laten we eens rekenen. Je bespaart netto (!) Ôé¼ 120 per maand. Daarvoor moet je een boete betalen van Ôé¼ 980. Die boete is fiscaal aftrekbaar en als ik uitga van een belastingdruk van 42% dan is de netto boete dus 568.

De besparing zal van toepassing zijn op de maanden april (denk ik zo) t/m juli. Dat zijn dus 4 maanden.

Is het wijs om 480 (4* Ôé¼ 120) te besparen om daarvoor Ôé¼ 568 aan kosten te maken? Ik denk het niet.

Echter als in augustus de rente hoger is als de huidige rente dan blijkt het achteraf wel lonend te zijn geweest.

Vooralsnog is er geen beeld dat de rente gaat stijgen, maar dat heeft een betrouwbaarheid van enkele dagen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: geldigheid offerte renteherziening?

Bericht door M_1 »

Even een ander punt voor de toekomst. Als je een half jaar eerder de rente opnieuw vastzet, dan is die nieuwe rentevaste periode ook een half jaar eerder afgelopen. Dus ook als je er nu een klein voordeel bij hebt, zou je je ook moeten afvragen of je de rentevaste periode wel of niet eerder zou willen laten stoppen. (ik zeg niet dat het goed of slecht is, maar houd het in het achterhoofd)
Plaats reactie