nieuwe rentevast periode / nu variabel? / aflossen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jackderuiter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 feb, 2015 8:59 pm

nieuwe rentevast periode / nu variabel? / aflossen?

Bericht door jackderuiter »

hallo,

heb nu een florius 3+3, ben zelf 40 jaar. woz huis 238.000 (is wat omlaag gegaan, aankoop 5 jaar geleden 249, 279 gefinancierd). Met NHG.
124.000 aflossingsvrij nu 4,2%, rentevast per 1 april te verlengen, looptijd nog 25 jaar
150.000 bankspaar nu 4,8%, nog 5 jaar deze rente, zelfde looptijd.

ik wilde initieel het aflossingsvrije deel op laten splitsen in een aantal delen met een variabel aantal rentevast periodes om het risico zo wat te spreiden en toch te profiteren van de lage rente. Nu staat de 20 jaars rente echter op 3,2% en het is me ook wat waard om daarvoor te kiezen. Echter bij de Florius 3+3 wordt 3 maanden van de voren een aanbod gedaan en de rentes voor de nieuwe rentevast periode zijn op DAT aanbod gebaseerd. Laat die percentagess nu 0,2-0,5% hoger zijn dan de rentes nu. Dus 20 jaar 3,75, 10 jaar denk 0,2 hoger oid als huidige rentes. Ik was dus wel verbaasd toen ik hoorde dat ik niet tegen de huidige tarieven kon verlengen.

Dus mijn idee is: nu variabel, over maandje vastzetten voor 20 jaar. Afgezien van mogelijke rentestijgingen, zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden/risico's?

Ik zou wel een keer met wat spaargeld wat af willen lossen. Maar ook niet teveel want een buffer vinden we ook wel prettig om te hebben. Als ik iets in de hypotheek wil storten, wat is dan wijsheid: aflossen op het aflossingsvrije deel, of premie storten op de bankspaar? Ik weet dat er wat beperkingen zijn met bandbreedtes e.d. maar ben er niet zo mee bekend of dat een probleem op zou kunnen leveren. Met de huidige rentes lijkt me bijstoren op de bankspaar het beste, maar uiteindelijk moet het aflossingsvrije deel natuurlijk ook nog een keer betaald worden.
exroosje
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 2:57 pm

Re: nieuwe rentevast periode / nu variabel? / aflossen?

Bericht door exroosje »

De indicatoren voor de hypotheekrente staan op dalen, zeker voor de langere rentperiodes. Ik zou dus nog wat langer wachten dan een maandje. En vastzetten zodra de lange indicator staat op constant ipv dalen. Mogelijk moet je dan nog 3 maanden wachten totdat Florius uitgedaald is.
Wel even vooraf goed uitzoeken of die 3 maands periode dan ook nog geldt of dat er dan overgegaan wordt op de actuele rente
Plaats reactie