Oversluiten verstandig?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

klaas85
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 27 apr, 2012 8:20 pm

Oversluiten verstandig?

Bericht door klaas85 »

Beste,

Momenteel wordt er veel gesproken over een hypotheek oversluiten.

Ik heb een tweetal hypotheken lopen bij de Rabobank met de volgende gegevens:

Hypotheek 1:
- 118.000 euro
- 30 jaar vaste rente van 5,3%
- Reeds 3 jaar van afbetaald
- 0% aflossingsvrij

Hypotheek 2:
- 117.000 euro
- 13 jaar vaste rente van 4,4%
- Reeds 3 jaar van afbetaald
- 70% aflossingsvrij

Boete vrij aflossen is 20%, en het zijn beide spaarhypotheken.

Nu heb ik verleden jaar met de bank gepraat over het oversluiten van de hypotheek naar een nieuw rente bedrag. Hierbij gaf mijn adviseur aan dat oversluiten niet of nauwelijks lonend was aangezien het rente verschil in boete mee gerekend wordt.
Ditzelfde heb ik zelf nagerekend met een online rekentool, en dit lijkt inderdaad te kloppen.

Echter in hoeverre zijn bovenstaande hypotheken over te sluiten naar een andere bank?
Onze adviseur gaf aan dat bijna geen enkele bank dit zou willen.

Kan iemand mij uitleggen of het toch voordelig voor ons kan zijn?
Bijvoorbeeld naar ABN-Amro, 4,1% voor 30 jaar vast. Dan kan ik daar beide hypotheken onderbrengen in 1 hypotheek.

Alvast bedankt!
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten verstandig?

Bericht door M_1 »

Waarom zijn het twee delen? Is dit om met verschillende rentevaste periodes te kunnen werken of hebben ze een verschillende einddatum? Bijvoorbeeld omdat er al een hypotheek liep. In dat geval zal het namelijk niet mogelijk zijn om ze in ├®├®n hypotheek onder te brengen.

Overigens is het bij een spaarhypotheek sowieso de vraag of je voordelig uit bent. Lagere rente betekent namelijk ook meer moeten sparen per maand. Die extra inleg plus de boete is vaak hoger dan het voordeel van de lagere rente. Ook bij een overstap naar een andere aanbieder.
klaas85
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 27 apr, 2012 8:20 pm

Re: Oversluiten verstandig?

Bericht door klaas85 »

Beste M_1,

Beide hypotheken geld voor hetzelfde huis en zijn op het zelfde tijdstip afgesloten.

Toen der tijd wilden wij graag een gedeelte ' zekerheid' , en een gedeelte aanvullend wat wij maximaal konden lenen of maximaal wilden uitgeven per maand.

Als ik je goed begrijp, dan had onze adviseur het dus toch bij het juiste eind?
Plaats reactie