rente bij passeren

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

cgok
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug, 2014 7:07 pm

rente bij passeren

Bericht door cgok »

ik heb een offerte van Florius profijt drie+drie hypotheek gekregen met een rente van 2,95.
Hij staat nu 2,70. Ik meen te herinneren dat de hypotheekadviseur mij had gezegd dat als de rente bij de notaris lager zou zijn, dat de lagere rente zou gaan gelden. Vandaag gevraagd, zei hij dat dat niet zo is. Ik kan het zelf niet vinden op de website, maar misschien dat een van de deskundigen hier het wel beter weten.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door rambagts »

Belangrijke hypotheekvoorwaarden van de Florius Profijt Drie + Drie Hypotheek:
Contractrente: Offerterente: Offerterente houdt in dat het hypotheekrente tarief dat in uw offerte genoemd staat het rentetarief is dat u gaat betalen. Ongeacht de eventuele rentewijzigingen tussen het moment van aanvragen van de offerte en de passeerdatum.
cgok
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug, 2014 7:07 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door cgok »

Bedankt voor je snelle reactie.
Das dan heel erg zonde, hij staat nu lager.
blij geworden met een dooie mus.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door DJH77 »

Mijn broer heeft precies hetzelfde probleem. Ik ben van mening dat het verkeerde advies is verstrekt. Florius kent ook een Profijt 12 produkt. Hierbij geldt wel dat de akterente geldt als deze lager is dan de offerterente. Deze rente staat nu op 2,9%. In de situatie van cgok is het verschil te verwaarlozen(tenzij de rente nog verder zakt voor passeren). In de situatie van mijn broer is het verschil nu al 0,3%. Is de adviseur hierop aan te spreken? Florius zelf geeft bijvoorbeeld een renteverwachting. Deze verwachting staat al maanden op een verlaging van de rente. Het was redelijk te overzien dat het Florius 12 product gunstiger zou uitpakken.

Een andere vraag: welke rente geldt bij een verlenging bij Florius? Geldt dan nog steeds een opslag van 0,2% van het Florius 12 produkt?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: rente bij passeren

Bericht door Rense »

Gewoon annuleren en een nieuwe aanvragen als je daar voordeel uit kan halen.

Je adviseur kan eea zo voor je uitrekenen.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door webka »

Verschil is bij aanvang al 0,2% bij Florius product. Dus je moet er redelijk van overtuigd zijn dat de rente in de periode van aanvraag tot passeren met m├®├®r dan 0,2% daalt. Die kans is gering, en er zijn maar weinig mensen die die gok nemen. Uiteindelijk valt het uiteraard nnauwelijks in te schatten. Meeste banken bieden in basis ook het offerte=passeerrente aan. Dalrente kost extra. Tevens, na verlenging krijg je ook weer de 0,2% opslag. Je komt daar niet meer kosteloos van af.

Volgens mij gaat annuleren en opnieuw aanvragen niet goed bij Florius. Bij veel banken gaat het systeem dan piepen en wordt er (terecht) geen nieuwe offerte uitgebracht. Wel kun je naar een andere bank toe uiteraard wanneer er geen annuleringskosten van toepassing zijn. Immers anders zou er nooit een probleem zijn en heb je toch je dalrente te pakken zonder daarvoor te hoeven betalen.
Wanneer er wel een nieuwe offerte offerte bij andere bank wordt aangevraagd dan gaat wel hele traject opnieuw. Meeste adviseurs rekenen daar (ook terecht) wel een aanvullende fee voor. Toch weer een paar uur extra werk. (spullen opnieuw uploaden, aanpassen financieel plan, offerte controleren, opnieu tekenen, doornemen met de klant etc etc).
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door DJH77 »

webka schreef:Verschil is bij aanvang al 0,2% bij Florius product. Dus je moet er redelijk van overtuigd zijn dat de rente in de periode van aanvraag tot passeren met m├®├®r dan 0,2% daalt. Die kans is gering, en er zijn maar weinig mensen die die gok nemen.
In de situatie van cgok en mijn broer blijkt anders. Het ligt er maar net aan hoe lang er tussen de datum van de offerte en het passeren zit. Bij het produkt 3+3 kan er dus 6 maanden tussen liggen. Gezien het advies van Florius zelf (de rente gaat verder dalen) is het wel realistisch om te kiezen voor een dalrente produkt. Zie de renteontwikkeling vanaf 28 augustus tot nu. Dit is 0,55% bij 10 jaar, 0,80% bij 15 jaar en 0,95% bij 20 jaar (in 5,5 maand).

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DJH77 op zo 15 feb, 2015 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door webka »

Zeker, als de passeerdatum meer dan 6 maanden weg is dan kies je sowieso niet voor 3+3.
Is passeerdatum echter binnen 1-2 maanden (zeer vaak het geval) dan is de kans dat de rente meer daalt dat de initiele opslag van 0,2% natuurlijk heel gering. Maar inderdaad, het komt voor.
Wanneer echter gekozen was voor profijt 12, en de rente was niet gedaald, dan is mijn vermoeden dat er hier geklaagd was over de renteverwachting van Florius en dat de adviseur slecht had geadviseerd. Het is dus lastig om het goed te doen, en ik ben niet bij het gesprek geweest en weet dus niet of dit besproken is.
Wat is wel weet, is dat de klant expliciet tekent voor offerterente=passeerrente...en dat de klant in bepaalde situatie een zeer selectief geheugen heeft.

Nogmaals, de 0,2% opslag blijft dus ALTIJD van toepassing.. ook bij renterverlenging. Dus een voordeel nu, is een nadeel straks. Eigenlijk wordt er alleen maar voor Frofijt 12 gekozen wanneer en lange offertegeldigheid benodigd is.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door DJH77 »

webka schreef:Is passeerdatum echter binnen 1-2 maanden (zeer vaak het geval) dan is de kans dat de rente meer daalt dat de initiele opslag van 0,2% natuurlijk heel gering.
Dit ben ik met je eens. De vraag ging echter over het produkt 3+3. Deze sluit je alleen af bij een veel langere periode tot de passeerdatum
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door webka »

Dat is onjuist.
3+3 is juist geschikt voor korte termijn passeren. Geldigheid is namelijk maar 3 maanden, en tegen kosten verlengbaar. Vaak zijn er dan wel goedkopere en betere alternatieven.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door DJH77 »

webka schreef:Dat is onjuist.
3+3 is juist geschikt voor korte termijn passeren. Geldigheid is namelijk maar 3 maanden, en tegen kosten verlengbaar. Vaak zijn er dan wel goedkopere en betere alternatieven.
In de genoemde voorbeelden is de periode tussen offerte en passeren wel meer dan 3 maanden. Hierom moet er m.i. wel extra aandacht bij de hypotheekadviseur zijn om 3+3 te adviseren ipv 12.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door webka »

Ik reageer op je opmerking dat "3+ 3 met alleen bij veel langere periode tot passeerdatum wordt geslotën". En dat is onjuist.

In de genoemde voorbeelden is de termijn idd langer, maar ik weet niet in hoeverre de adviseur die heeft belicht. Vaak kiezen mensen toch voor de 0,2% lagere rente bij aanvang, omdat al het andere gewoon koffiedik kijken is. Welliswaar betaal je dan eenmalig bijvoorbeeld 0,5% om de offerte te verlengen, maar dat is minder dan 10 jaar lang 0,2% extra + na verlengen 0,2% extra voor nieuwe rentevastperiode..

Cgok heeft er voor getekend, eveneens jouw broer. Cgok weet niet geheel zeker of het is belicht, en jij bent niet bij het gesprek van je broer geweest.
jackderuiter
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 feb, 2015 8:59 pm

Re: rente bij passeren

Bericht door jackderuiter »

ow en dan nog iets met de Florius 3+3: bij verlengen doen ze je 3 maanden van te voren een aanbod voor diversen rentevast periodes met de bijbehorende rentes van dat moment. Zakt in de drie maanden dat je moet verlengen, de rente nog, heb je pech. Hier profiteer je niet van mee. Optie zou dan zijn om maandje variabel te doen en DAN te verlengen met de periode die je wil (als de rentes tenminste dan weer niet flink gestegen zijn..)
Plaats reactie