Oversluiten. hoe moet ik het aanpakken

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Arbi
Berichten: 3
Lid geworden op: za 07 feb, 2015 6:47 pm

Oversluiten. hoe moet ik het aanpakken

Bericht door Arbi »

Beste allemaal,

Ik heb een aflossingsvrije hypotheek bij DSB van Ôé¼ 253000,- met een rentepercentage van 4,9% afgesloten in 2008.
Oorspronkelijk was de hypotheek 271000 ( inmiddels dus zelf 18000) ingelegd.
De hypotheektermijn (van 10 jaar) loopt nog tot mei 2018.
De waarde van de woning is Ôé¼ 225000,- volgens het eerst gemaakte taxatierapport in 2008

Zelf denk ik dat het verstandig is om over te sluiten omdat de rentes nu gunstig liggen, maar weet eigenlijk niet wat er allemaal bij komt kijken.

Echter heb ik en mijn vrouw beide in de tussentijd een nieuwe baan gekregen. We varen wat dat betreft goed.
Maar alleen mijn vrouw heeft nog geen vast contract.
Kan ik nu mijn hypotheek oversluiten?
En welke kosten komen er bijvoorbeeld allemaal bij kijken als ik ga oversluiten?

Een heleboel vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes,

Arjan
Laatst gewijzigd door Arbi op do 20 aug, 2015 9:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten. hoe moet ik het aanpakken

Bericht door M_1 »

Als je de hypotheek wilt oversluiten en naar een andere geldverstrekker wilt overbrengen, dan zal in elk geval het huis moeten worden getaxeerd. En de schuld in verhouding liggen met de woningwaarde. Ik vrees dat dat bij jullie niet het geval zal zijn, als ik de getallen van 2008 zie.

Ik denk dus dat een belangrijke vraag is of jullie veel spaargeld hebben. Genoeg om de schuld een stuk naar beneden te brengen en ook om de boeterente te betalen.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Oversluiten. hoe moet ik het aanpakken

Bericht door M_1 »

(Ter indicatie, volgens mij is de rente bij dsb nu voor 3 jaar 3,5%, zodat de boeterente in de richting komt van 3 jaar * 1,4% * 255.000. Even rekening houden met contant maken en met 10% boetevrij aflossen, zal de boeterente een kleine 10 mille zijn.)
Plaats reactie