Spaarhypotheek rente gelijk aan annuïteitenhypothe bij dakje

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

vincent1984
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 jan, 2015 6:39 pm

Spaarhypotheek rente gelijk aan annuïteitenhypothe bij dakje

Bericht door vincent1984 »

Beste leden,

Ik ben lid geworden van het forum omdat ik met een vraag zit. Hopelijk kan iemand mij hier iets over vertellen. Onlangs heb ik een aanvraag gedaan voor een dakje (annu├»teitenhypotheek) bovenop mijn bestaande spaarhypotheek voor de aankoop van een woning. Het aanbod voor de annu├»teitenhypotheek staat op 3,45% op basis van 10 jaar. Tot mijn verbazing is de bestaande spaarhypotheek in de offerte ook opnieuw aangeboden voor 10 jaar met een gelijkwaardige rente t.o.v. de annu├»teitenhypotheek van 3,45 %. In 2010 heb ik de spaarhypotheek gesloten voor 4,6% voor 10 jaar. Is het gebruikelijk dat de spaarhypotheek in dergelijke gevallen wordt 'gereset' en op basis van de huidige rentestand wordt aangeboden? De woning passeert pas rond 1 juli. Dit betekent dat ik met bereikstellingsprovisie te maken krijg a circa Ôé¼1500,00 in totaal. Deze vraag stel ik omdat de huidige offerte geldig is tot het einde van de week en ik een keuze moet maken in de onderstaande afwegingen.

De afweging is:
- huidige offerte laten verlopen wetend dat het normaal is dat de spaarhypotheek gereset wordt en ik eenzelfde aanbod tegemoet kan zien met waarschijnlijk een iets lagere rente gezien de huidige renteontwikkelingen (lichtdalend)
- huidige offerte akkoord geven en akkoord gaan met de bereidstellingsprovisie met de gedachte dat ik met het lage rente % voor de spaarhypotheek de bereidstellingsprovisie uiteindelijk terug zal verdienen in het verschil tussen de 3,45% en 4,6%.

Ik ben erg benieuwd!

Alvast bedankt.

Gr Vincent
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: Spaarhypotheek rente gelijk aan annuïteitenhypothe bij d

Bericht door Cnorretje »

Sommige geldverstrekkers bieden de mogelijk om de oude hogere rente van de spaarhypotheek mee te nemen. Dit lijkt in eerste instantie onaantrekkelijk maar zo juist weleens het betere alternatief kunnen zijn. Laat beide varianten door je adviseur naast elkaar zetten.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Spaarhypotheek rente gelijk aan annuïteitenhypothe bij d

Bericht door Rense »

Let op! Als je offerte binnenkort verloopt heb je waarschijnlijk een offerte uit 2014. Als je deze laat verlopen kun je wel een nieuwe offerte krijgen maar dan op basis van de normen 2015 (dus lagere verstrekking en maximaal 103% van de marktwaarde).

Kijk goed of de gevraagde hypotheek dan nog steeds mogelijk is!
Plaats reactie