Hypotheek volledig aflossen en Boeterente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Robert75
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 1:40 pm

Hypotheek volledig aflossen en Boeterente

Bericht door Robert75 »

Hallo allemaal,

Ik zou graag de volgende vragen willen stellen.

Vanaf volgende maand zal ik mijn hypotheek oversluiten omdat mijn huidige hypotheekverstrekker niet de mogelijkheid biedt om lineair af te lossen.
Ik stap over naar de ING maar van de hypotheek adviseur krijg ik ook geen duidelijk antwoord, althans niet per e-mail. Hij doet alles via de telefoon en bij verzoek om dit per e-mail aan te geven krijg ik maar geen reactie.

Ik betaal een boete vanwege het overstappen en vroeg mij af of ik dit bedrag kan opvoeren bij mijn belastingaangifte zodat ik een gedeelte kan terugkrijgen?
In de algemene voorwaarden van de ING staat dat je boetevrij mag aflossen bij eind van je rentevast periode (2 weken ervoor en erna) en vroeg mij af of dit ook inhoudt het volledige openstaande bedrag en geldt, wettelijke gezien, dit voor elk hypotheekverstrekker.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt en fijne dagen toegewenst.

Robert
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheek volledig aflossen en Boeterente

Bericht door M_1 »

De boete die je bij een vroegtijdige overstap moet betalen heet niet voor niets boeterente. Het gaat om het verlies aan rente-inkomsten voor de bank. En dus eigenlijk om het contant gemaakte bedrag van een deel van de toekomstige rente betalingen. Net als andere rentebetalingen kun je die aftrekken.

Omdat de boeterente wordt berekend aan de hand van de misgelopen rente over de termijn dat de rente nog vast staat, is er alleen een boete als de rente nog vast staat. En dus niet als de rentevaste termijn afloopt. Daarom kun je altijd zonder boete aflossen als de rentevaste termijn afloopt.
Plaats reactie