hypotheek oversluiten

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Cliffie
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 nov, 2013 11:08 am

hypotheek oversluiten

Bericht door Cliffie »

Ik vraag me af wat voordelige opties zijn om met deze onderstaande hypotheek te kunnen besparen:

133000, 7 jaar vast vanaf 1-5-2012 (tot 1-5-2019, nog 4,5 jaar), rente 5,3%
107200, variabel, rente 3,2% (ja, best hoog, luxe hypotheekvoorwaarden, geen NHG, >125% EW)

Totale hypotheek: 240200, staat onder water (waarde huis ongeveer 220000).

Hypotheek loopt bij Obvion. Zou graag willen overstappen naar de Compact Hypotheek, maar dat schijnt best veel te kosten?
Zijn er nog andere opties?
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door webka »

Helaas, geen mogelijkheden. Overstappen naar andere geldverstrekker betekent naast veel kosten (boeterente + advies, notaris, taxatie etc), ook een volledig nieuwe toetsing. En op basis van Onderpand gaat dat niet lukken.
NHG valt af, dus rente zal relatief hoog blijven

Overstappen naar Compact gaat je overigens ook niet lukken. De kosten zijn vergelijkbaar, aangezien de hele hypotheek, welliswaar intern, wordt overgesloten, Ook hier vindt dus een toetsting plaats op onderpand en inkomen.
Cliffie
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 nov, 2013 11:08 am

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door Cliffie »

Bedankt voor je antwoord. Eigenlijk toch raar dat intern oversluiten zo veel geld moet kosten. Ik blijf gewoon mijn rente betalen en mijn hypotheek blijft ook lopen bij hetzelfde bedrijf. Dit zijn gewoon kosten om niks. Tja.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door webka »

Kunnen we een lange discussie over voeren, maar het is voor een groot deel volledig terecht en logisch.
De kosten zijn niet om niets, maar reele kosten, in het bijzonder de boeterente.
Cliffie
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 nov, 2013 11:08 am

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door Cliffie »

Wat betreft de boeterente ben ik het met je eens. Dat zijn gewoon gederfde inkomsten die ingecalculeerd waren. Kan ik prima mee leven. Echter, het 'advies/notaris/taxatie/toetsing) vind ik discutabel. Er verandert verder helemaal niets aan de hypotheek, alleen de voorwaarden met betrekking tot dalrente bij einde rentevaste periode, dat soort zaken. Zo zit ik nu vast aan een veel te hoge rente, frustrerend. Voor mensen die daadwerkelijk moeite hebben om de lasten op te brengen is dit natuurlijk killing, die zitten ook gewoon vast in het web.
Cliffie
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 nov, 2013 11:08 am

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door Cliffie »

Ik heb nog even wat nagevraagd bij mijn hypotheekverstrekker.

Ik zie dat ik mijn gegevens ook niet goed heb genoteerd. Dus bij deze aangepast.

Aflossingsvrij, 107086 euro, 5,3%, loopt nog tot 1-5-2019.

Als ik die wil openbreken betaal ik momenteel een boeterente van 3615 euro. Dit is volgens mij nog steeds aftrekbaar.
Aangezien ik eigenlijk over wil gaan naar een variabele rente, kan ik dat momenteel nog tegen 3,2% doen (5 jaar vast tegen 3,6%).

Kan dit uit?
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek oversluiten

Bericht door M_1 »

Kun je zelf denk ik ook wel bekijken. Als de rente ongeveer anderhalf procent lager is, scheelt je dat per jaar ongeveer 1500 en heb je de boeterente in anderhalf jaar terugverdiend.

Als je de rente dan ook nog variabel maakt omdat je dan nog wat goedkoper uit bent, dan hangt het natuurlijk af van het verloop van die variabele rente. Als die volgend jaar ineens een procent hoger zou staan, dan was je beter uit geweest wanneer je de rente toch vast had gezet.
Plaats reactie