Einde rentevaste periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Hallo allemaal,

ik heb al heel wat topics gelezen hier op dit forum, maar ik heb niet echt antwoord kunnen vinden op mijn vraag. (Of misschien heb ik er ook wel gewoon overheen gelezen)
Wij hebben 10 jaar geleden een spaarhypotheek en een lineaire hypotheek afgesloten (met NHG). Eind deze maand loopt onze rentevaste periode af en we hebben al enige tijd een nieuw aanbod liggen van de Rabobank.
Ik heb al wat zitten rekenen en vergelijken en toen viel het me plotseling op, dat er een verschil zit in het aanbod in de brief en op de website van de Rabobank.
Ons aanbod ligt zo'n 0,5-1% hoger dan de rente percentages die vermeld worden op de website. Nogal een verschil als je het mij vraagt.
Komt het vaker voor dat er zo'n groot verschil tussen zit? Of zit daar wellicht een reden achter? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat er banken zijn waarbij het loon op een rekening van diezelfde bank gestort dient te worden om een lagere rente te krijgen, maar dit kan ik bij de Rabobank niet terug vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door Rense »

Waarschijnlijk kijk je in de verkeerde kolom.

Rabo werkt met 3 verschillende tarieven. Even als voorbeeld de rente voor 10 jaar vast.

Nationale Hypotheek Garantie of
tot 67,5% van de marktwaarde 3,1%
tot 90,0% van de marktwaarde 3,5%
meer den 90% van de marktwaarde 4,0%

Inderdaad een verschil van bijna 1,0%. Bekijk dus goed in welke risicoklasse je valt.

Er zijn goedkopere aanbieders maar dan moet je wel rekening houden met extra omzettingskosten. Bekijk dus goed of dit een optie is.
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Bedankt voor jullie reacties.

@Rense: ik zag inderdaad dat de Rabo met 3 tarieven werkt, echter hebben wij een hypotheek met nationale hypotheek garantie en dan zouden we in de laagste tarieven vallen. Ten opzichte van de WOZ-waarde hebben we nu 25% afgelost (afgelost in de lineaire hypotheek + opgebouwd spaargeld in de spaarhypotheek), ik weet niet of dat ook nog invloed heeft. Het aanbod echter ligt zo rond dat van de tarieven van >90%, vandaar mijn verwarring.

@tukker: We hadden het voorstel op tijd, inderdaad een maand of 3 van te voren.
Is de rente dan nog zover gedaald de afgelopen 3 maanden? Ik weet dat de rente steeds verder daalt, maar 1% in 3 maanden lijkt me wel wat veel.
Ik was zowiezo al van plan eens met de bank te bellen, maar vond het wel handig om nog even wat andere meningen te hebben. Ik weet niet zo heel veel van hypotheken en dergelijke, en probeer er wel zoveel mogelijk over te lezen. Vandaar dat ik dacht, laat ik hier eens vragen, in het kader van goed beslagen ten ijs.
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Ik ben er vrij zeker van dat we NHG hebben.
Enige tijd geleden zijn we bij de bank langs geweest vanwege de overgang van Friesland Bank naar Rabobank (kenninsmakingsgesprek op verzoek van hun kant) en de adviseur die we toen te spreken kregen gaf ook aan dat we NHG hadden.
Morgen heb ik een vrije dag, en was ik ook van plan om even met de bank te bellen.
Ik zal daarna ook eens wat concreter zijn met de cijfertjes, heb ze nu niet exact in mijn hoofd.
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Gisteren met de hypotheekadviseur proberen te bellen, maar die is pas maandag terug.
Zijn collega gaf aan dat ze nergens terug kon vinden dat we NHG hebben, terwijl onze adviseur toch echt heeft gezegd dat we een hypotheek hebben met NHG, dus dat is voor nu even onduidelijk hoe het nu zit. Mochten we geen NHG hebben, dan is het aanbod niet zo heel gek, maar komt dan nog niet helemaal overeen met de rentepercentages op de website.
Maandag wordt ik teruggebeld, dus dan zal ik wel meer horen.
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Klopt, het zou in de hypotheekofferte moeten staan.

Helaas hebben wij zelf geen hypotheekofferte, deze is ooit bij mijn schoonouders terecht gekomen en wij hebben hem nog niet weer terug kunnen krijgen (ontzettend lang verhaal, en ik heb niet zoveel zin om dat uitgebreid hier uit te leggen, de situatie is ook nogal ingewikkeld)

Zelfde verhaal voor de afreking van de notaris en andere financiele papieren met betrekking tot huis/hypotheek/belastingpapieren uit die tijd.

Dus ik wacht maandag eerst het telefoontje van onze adviseur wel af.
truselientje
Berichten: 11
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 6:38 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door truselientje »

Vandaag ben ik teruggebeld door de hypotheekadviseur.
Er is geen sprake van NHG, ofwel hij heeft het verkeerd gezegd ofwel wij hebben het verkeerd verstaan. Dat verklaart ook het grote verschil tussen het aanbod en de percentages op de website.
We vallen in de klasse 67,5-90%. Ten opzichte van ons aanbod, zijn de verschillen dan al een stuk kleiner en het bleek dat met name voor de langere tijd de rente nog behoorlijk gezakt is.

Voor de periodes 1 jaar vast, 3 jaar vast of 5 jaar vast lag ons aanbod slechts 0,1% hoger, maar 10 jaar vast tegen 4%, 15 jaar vast tegen 4,8% of 20 jaar vast tegen 5% is al gauw 0,5% hoger dan op de website vermeld. Maar nu is dus duidelijk waar het verschil vandaan komt. Fijn, dan kunnen we nu gaan beslissen wat we willen, aangezien de rentes zoals vermeld op de website ook voor ons gelden.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Einde rentevaste periode

Bericht door Michel »

Je zal de eerste niet zijn die wel voor NHG heeft betaald bij Rabo maar geen NHG heeft gekregen.
Je kan de notaris even contacten voor de hypotheekakte of de oorspronkelijke afrekening. Hier staat het vermeld.
Plaats reactie