Rente teruggave: Aankoop huis vanuit buitenland, NL inkomen

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jvboers
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 okt, 2014 3:17 pm

Rente teruggave: Aankoop huis vanuit buitenland, NL inkomen

Bericht door jvboers »

Hallo,

Ik heb de volgende vraag waar hopelijk iemand een antwoord op heeft:
Vorige week heb ik een huis gekocht in Nederland terwijl ik zelf in het buitenland woon en werk (niet meer Nederlands belastingplichtig). Het huis zal ik verhuren - en ik woon er zelf niet in (Box 3).

Ik ben in April 2014 verhuisd naar het buitenland en heb dus nog inkomen in Nederland gehad in 2014. Kan ik de hypotheekrente die ik zal betalen over de laatste 4 maanden van 2014 gebruiken om de belasting over mijn NL inkomen van de eerste 4 maanden te verminderen?

Bij mijn belasting aangifte van 2014 zal ik neem ik aan alleen inkomen en rente kosten kunnen invullen - niet wanneer in het inkomen heb gekregen en wanneer ik de rente heb betaald. Of is de vraag uberhaupt irrelevant omdat het om box 3 rentekosten gaat?

Alvast bedankt voor je reactie.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Rente teruggave: Aankoop huis vanuit buitenland, NL inko

Bericht door rambagts »

Ik ben in April 2014 verhuisd naar het buitenland en heb dus nog inkomen in Nederland gehad in 2014. Kan ik de hypotheekrente die ik zal betalen over de laatste 4 maanden van 2014 gebruiken om de belasting over mijn NL inkomen van de eerste 4 maanden te verminderen?
Helaas. Dit is niet mogelijk.
+++
http://wetten.overheid.nl/BWBR0011353/H ... 21-03-2011
6. Een woning die de belastingplichtige gedurende tenminste een jaar als eigen woning als bedoeld in het eerste lid ter beschikking heeft gestaan en sindsdien tijdelijk als hoofdverblijf niet anders dan tijdelijk ter beschikking staat, kan op verzoek mede worden aangemerkt als eigen woning indien gedurende die periode:
a. de woning niet aan derden ter beschikking wordt gesteld en
b. de belastingplichtige tezamen met zijn partner niet met betrekking tot een andere woning belastbare inkomsten uit eigen woning geniet.
+++
Om rente wel te kunnen aftrekken moet je de woning dus minimaal 1 jaar bewoond hebben voor vertrek naar het buitenland (naast wat andere voorwaarden).
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Rente teruggave: Aankoop huis vanuit buitenland, NL inko

Bericht door schakel »

In aanvulling op het antwoord hierboven:
De aangekochte woning valt voor u in Box 3. De woning is nooit uwhoofdverblijf geweest. De Eigen Woning heeft geen betekenis voor uw M-aangifte in 2014, omdat de peildatum van 1 januari 2014 al is gepasseerd. Als de woning wordt verhuurd, hoeft u de huuropbrengsten niet in uw aangifte op te nemen. Het hoofdstuk: Eigen Woning in de M-aangifte kunt u dus overslaan.

Voor 2015 zult u weer belastingplichtig in Nederland worden als buitenlands belastingplichtige. U heeft immers onroerend goed in Nederland. De hypotheek die op de woning rust mag u overigens bij schulden Box 3 opnemen.

Waarschijnlijk is het indienen van een M-aangifte voor u voordelig. Ook of juist als u niet aangifteplichtig bent. U heeft gedurende 3 of 4 maanden inkomen in Nederland genoten. Ingehouden belasting via een werkgever wordt altijd berekend op jaarbasis. Hierdoor is de kans groot dat er teveel belasting is ingehouden.
Plaats reactie