wordt mijn buurvrouw bedonderd?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

spaanschebrabander
Berichten: 1
Lid geworden op: za 30 aug, 2014 8:02 pm

wordt mijn buurvrouw bedonderd?

Bericht door spaanschebrabander »

Ik vind het moeilijk. Mijn buurvrouw (80 jr) is een erg naieve vrouw. Zij is kortgeleden bedonderd door haar (ex)schoonzoon, die zij volledig vertrouwde en die 40-50 000 euro van de bank heeft gehaald. Dit geval ligt nu bij justitie. Dit even ter inleiding.
Door de diefstal van haar schoonzoon moest zij haar huis verkopen en heeft inmiddels een nieuw huis gekocht. Ik kan niet in haar portemonnee kijken, maar na verkoop van haar huis en koop van het nieuwe huis (zonder hypotheek) moet zij nog minimaal 100,000 euro overhouden en daar krijgt ze nauwelijks rente op.
Zij was vanmiddag bij ons en zei dat er eerder die week een hypotheekadviseur bij haar geweest was en die had haar geadviseerd om een kleine hypotheek te nemen, want "dat was zo gunstig voor de belastingen". Ik heb haar uit proberen te leggen dat die hypotheekadviseur zeker niet onafhankelijk heeft geadviseerd, want een hypotheek betekent om te beginnen al flinke kosten (hypotheekadviseur, taxatierapport, notariskosten, hypotheekgarantie etc) Dan krijgt ze jaarlijks te maken met het huurwaardeforfait etc. Ja maar "ze" hebben haar dit geadviseerd etc. Zoals ze vroeger haar misdadige schoonzoon voor 100% vertrouwde doet ze dit nu met de hypotheekadviseur. Ik ben geen partij, maar wil niet dat mijn buurvrouw nu voor de tweede keer in handen van oplichters valt. Haar kinderen hebben ook geen notie waar het over gaat. Wat kan ik doen? Moet ik de hypotheekadviseur confronteren met mijn kennis, of kan ik een klacht indienen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: wordt mijn buurvrouw bedonderd?

Bericht door rambagts »

Wat een tragische situatie.

Ik adviseer u haar kinderen hierbij te betrekken. Mogelijk dat kinderen curatele of bewind kunnen aanvragen als uw buurvrouw niet meer in staat is haar geld te beheren of haar op andere gedachten kunnen brengen. Zie ook:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -aanvragen

U zou de hypotheekadviseur kunnen benaderen en hem vragen waarom hij een oude vrouw van 80 jaar die na verkoop van haar huis en koop van een ander huis nog een ton over houdt een hypotheek adviseert of aansmeert. Hij kan daaruit afleiden dat deze zaak uw aandacht heeft en de zaak laten schieten. Als gesprek anders loopt kunt u natuurlijk altijd het woordje Kifid of AFM laten vallen.
Plaats reactie