Voorstel ABN AMRO

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Maila72
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 18 jul, 2014 7:32 am

Voorstel ABN AMRO

Bericht door Maila72 »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over het voorstel van de ABN AMRO welke ik gekregen heb.

Ik heb drie hypotheken:
1 spaarhypotheek ad. 109.693
1 aflossingsvrij ad. 45.000
1 aflossingsvrij ad. 35.000

Nu loopt de rente van de eerste twee hypotheekdelen in 2015 af. De abn nam echter contact met mij op dat ze nu al een nieuwe rente aan kunnen bieden. Omdat de rente lager is dan de oorspronkelijke rente dacht ik dat het misschien een goede deal zou zijn.

Nu heb ik de offerte binnengekregen, maar ik schrik daar een beetje van. Er staan een paar dingen in waarvan ik me afvraag of dit wel een goed voorstel voor mij is:

- Ze hebben het over een offerte voor een verandering in de hypotheek (de hypotheek zelf verandert toch niet?)
- De hypotheek waarbij de rente pas later afloopt wordt ook genoemd in de offerte. Er staan dan vanaf 1 augustus 2014 hebt u een lening van 45.000 met een looptijd 30 jaar. Datum waarop de lening terugbetaald moet worden klopt wel met de oorspronkelijke datum + 30 jaar.

Ze noemen ook een boete voor het omzetten van de lening, maar daar krijg ik 100% korting op.

Zelf heb ik het idee dat ze mijn hypotheek willen oversluiten en dat ik daarom een jaar eerder een nieuwe rente krijg. Als dat zo is wacht ik liever tot volgend jaar.

Heeft iemand een idee of mijn gevoel hierbij klopt?

Alvast bedankt voor het meedenken.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door pault »

En je krijgt dit voorstel op initiatief van de ABNAMRO?
En ze schelden een evt. te betalen boete zomaar kwijt?

Beetje raar voor een bank.

Wat zit er achter?

pault
Maila72
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 18 jul, 2014 7:32 am

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door Maila72 »

Ja dat vraag ik me dus ook af. Ik dacht eerst dat het was omdat ze 'bang' waren dat we volgend jaar bij andere banken zouden gaan shoppen. Maar nu ik dit zie vraag ik me het ook af....

Ik wil in geen geval mijn hypotheek oversluiten, dat hoeft normaal toch ook niet bij een nieuwe renteperiode? Dan krijg je toch enkel een nieuw rentevoorstel?
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door pault »

Nog nooit eerder gezien zoiets hoor.

Loopt je huidige hypotheek ook bij ABNAMRO, ik neem aan van wel.

En ze sturen je 'zo maar' dit voorstel? Of heb je wel een gesprek gehad met ze?
Is dit rechtstreeks met ABNAMRO of via een tussenpersoon?

Normaliter is inderdaad: Maand of drie voor aflopen renteperiode stuurt de bank je een brief met nieuwe rentes. Je kiest er een (evt na wat advies) en de rente staat opnieuw vast. Daar zitten geen kosten aan. Je hoeft ook niet naar de notaris etc.

Met de info die je geeft lijkt het alsof ABNAMRO zegt, de rente is te hoog, we zetten deze nu al om en betalen een evt, verschuldigde boete.
En dat is raar, want dat doen ze nooit.

ben benieuwd hoe het zit. Misschien is het ook allemaal heel logisch, maar ik zie het nog niet.
En misschien vinden ze je gewoon heel aardig en gunnen ze je dit geld. Maar dan zij er vast tig anderen die dat ook wel willen. En dan denk ik dat ABNAMRO snel terugkrabbelt.
Maila72
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 18 jul, 2014 7:32 am

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door Maila72 »

Ja de huidige hypotheek loopt idd via de Abn Amro. We werden gebeld of we interesse hadden om nu al een nieuwe rente te sluiten in plaats van volgend jaar. Zo veel scheelt het overigens niet, qua geld scheelt het een tientje in de maand, dus daar hoeven we het niet voor te doen. Maar het is echt een heel pakket papieren, voor zover ik het kan lezen/begrijpen is het een oversluiting van alle drie de hypotheken (dus inclusief de ene die pas in 2016 verloopt).

Ik ga denk ik toch nog maar eens een gesprekje aan met abn, vind het ook een heel vreemd verhaal
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door Rense »

Als het maar een tientje per maand scheelt zal de boete ook niet erg hoog zijn.

Waarschijnlijk zijn ze inderdaad bang dat je volgend jaar gaat shoppen. Je zou eens kunnen kijken hoe de rentes bij andere aanbieders nu liggen.
Hiermee kun je waarschijnlijk veel meer dan dat ene tientje per maand besparen.

Ga inderdaad met ze in gesprek en vraag waarom ze dit aanbod doen.

Hoe ziet het aanbod er trouwens uit (welke rente en rentevaste duur krijg je aangeboden)?
Maila72
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 18 jul, 2014 7:32 am

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door Maila72 »

Het voorstel is 10 jaar vast en 3,5% rente. Op zich vind ik de redenatie niet zo vreemd, maar je hoeft dan toch niet je hypotheek over te sluiten?
ditkeeranoniem
Berichten: 6
Lid geworden op: do 08 mei, 2014 8:27 pm

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door ditkeeranoniem »

Misschien wil de bank tegelijk met de nieuwe rente ook de voorwaarden aanpassen? Vraag goed na of deze gelijk blijven.
Sjoerd1
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 12:09 pm

Re: Voorstel ABN AMRO

Bericht door Sjoerd1 »

ABN is op dit moment vrij scherp in de rentes
Plaats reactie