Woning geerfd: Hoofdverblijf, belasting en bijleenregeling

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Tintalle
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 jun, 2014 7:53 pm

Woning geerfd: Hoofdverblijf, belasting en bijleenregeling

Bericht door Tintalle »

Ik heb een situatie waar ik met Google niet uit kom.
Mijn zus en ik hebben een woning geërfd; hypotheekvrij. We zijn van plan deze in de toekomst te verkopen; mijn zus woont op dit moment in een huurhuis, maar is van plan binnenkort te gaan kopen. Voor haar is het dus gunstig om tot de verkoop van de geërfde woning, daar te gaan wonen. Ikzelf woon in een koophuis met hypotheek.
Daarbij ontstaat volgens mij de volgende situatie:

1. Belasting:
Met google vond ik het volgende wat op mij logisch overkomt
a. Voor mij valt de helft van de woningwaarde in Box 3; daar betaal ik 1,2 % vermogensbelasting over. (vanaf 1 jan. 2015)
b. Voor mijn zus valt de woning in box1; aangezien de woning hypotheekvrij is, heeft dat 0 resultaat (eigenwoningforfait wordt weggestreept tegen lage eigenwoningschuld).

2. Bij verkoop
Wat gebeurt er nu bij verkoop?
a. Op moment van verkoop is de woning een tweede woning voor mij, maar hoofdverlijf voor mij zus. Betekent dat dat de helft van de opbrengst als overwaarde geldt voor mijn zus?
Rekenvoorbeeld:
- Als het geërfde huis 2 ton oplevert
- als het nieuwe huis van mijn zus 2 ton kost en ze daar 2 ton hypotheek op wil
- dan is slechts 1 ton van de hypotheek van mijn zus aftrekbaar?
b. Ik heb op dit moment een hypotheek. Verandert er iets voor mij in de hypotheekrenteaftrek? (i.e. levert de verkoop ook overwaarde voor mij op?) In hetzelfde rekenvoorbeeld: is er van de hypotheek plotseling rente over 1 ton minder aftrekbaar?

3. Wat als de geerfde woning voor geen van ons hoofdverblijf wordt?
Tot nu toe ben ik er vanuit gegaan dat als de woning voor geen van ons hoofdverblijf wordt, dat we dan niet te maken krijgen met de bijleenregeling/overwaarde. Maar een google op 'verkoop tweede huis bijleenregeling' geeft daar geen uitsluitsel over. Klopt mijn aanname?

Alvast hartelijk dank voor de informatie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Woning geerfd: Hoofdverblijf, belasting en bijleenregeli

Bericht door M_1 »

Je heb het volgens mij aardig op een rijtje. Door te 'kiezen' voor het verplaatsen van haar helft van de geërfde woning naar box 1, krijgt zij bij een eventuele verkoop te maken met de bijleenregeling. Door jouw 'keuze' de woning in box 3 te laten, speelt dit voor jou niet.
Plaats reactie