Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

William30181
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 16 jun, 2014 9:48 pm

Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door William30181 »

Goedeavond,

Volgend jaar 2015 loopt onze rente vaste periode af ( jaja ik weet dat ik er erg vroeg bij ben hihi) en aangezien de rente nu erg laag staat was ik al mij aan het oriënteren hierover. Nu is het zo dat mijn vrouw vast werk heeft en ik nu al ruim 2 maanden in de ww zit. Tevens staat onze woning "onder water". Nu zouden ik graag ter voorbereiden op wat eventueel zou kunnen komen/gebeuren graag jullie mening/advies hierover. met een positieve uitgangspositie dat ik dan gewoon werk heb ( bv tijdelijk contract van 1 jaar)

de volgende gegevens:
hypotheek = bespaar direkt hypotheek van de direkt bank afgesloten in sept 2005
1ste deel spaar 129.500 - 3.65%
2de deel aflossingsvrij 106.500 3.45%
Met NHG garantie
WOZ waarde 182.000

De vraag is natuurlijk kan ik naar andere aanbieders overstappen met deze gegevens of zit ik vast aan mijn huidige?
de maandlasten zijn nu zo dat we net rond kunnen rondkomen vanuit beide inkomens,en dus een groot verschil zal best zwaar worden.

Alvast bedankt voor jullie adviezen/reactie's.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door rambagts »

Ongeveer 3 maanden voor afloop van je rentevastperiode ontvang je een nieuw voorstel voor een nieuwe rentevastperiode. Als je daar ja tegen zegt hoef je geen problemen te verwachten. Als je daarentegen wil veranderen moet je de hele procedure voor een nieuwe hypotheek doorlopen waaronder taxatierapport, werkgevers (intentie)verklaringen en andere adm. rompslomp. Daarnaast moet je dan ook uitgaan van hoge advieskosten, afsluitprovisie, notariskosten e.d.
Als je huis dan nog onder water staat kun je problemen verwachten bij oversluiten. Ik zou eerst wachten op voorstel van je bank. Die kun je t.z.t. nog eens posten op dit forum.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door laranja »

Hoi!

Ben nieuw hier sinds deze week en een pensionada. Zit nl met dezelfde vraag.
Rentevaste periode loopt ook in october 2015 af, maar wil me nu alvast
wapenen.

Heb bovenstaande met belangstelling gelezen en ik zie overeenkomsten
met de mijne met dit verschil dat ik niet onder water sta met mijn hypotheek
(115000), WOZ 2014 - 312000, 100% aflossingsvrij (3,9% 10 jaar). Hypotheek loopt bij
de ABNAMRO.

Rente staat nu best laag, vandaar dat ik over oversluiten zat na te denken. Vond ik toen al met mijn 3,9%.
Maar als ik zie dat je alweer met nodige administrative rompslomp te maken krijgt en dus ook
allerlei kosten, zou ik dan ook moeten afwachten tot de bank met een voorstel komt? Tegen die tijd zou
de rente ook weer hoger kunnen staan....

Ook vraag ik me af (stel dat ik op voorstel vd bank wacht), de bank zal in mijn geval niet alweer 100% aflossingvrij toestaan lijkt me gezien
allerlei maatregelen tegenwoordig. Of wel?
Enig idee, hoe dat aflossen maandelijks in zijn werk gaat? In procenten?

Dank alvast voor de input. BTW, heb over een paar weken een afspraak met de bank hierover. Het hoe en wat.

:( en :)
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Rense »

De hypotheek kan ook na de verlenging gewoon aflossingsvrij blijven. Er is sprake van overgangsrecht en het totale aflossingsvrije deel is lager dan 50% van de marktwaarde. Van een verplichte aflossing is dus geen sprake.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door laranja »

Ah Rense, dank, nuttig om te weten; zat zelfs te denken aan iets verhogen hypotheek voor nodige onderhoudswerkzaamheden, zolang ik dus maar onder die 50% zit?

Zal over mijn gesprek bij de ABNAMRO hier verslag doen.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Rense »

Niet helemaal. Wat nu loopt valt onder het overgangsrecht. Alles wat je er nu bij leent valt niet onder het overgangsrecht en dient dus tenminste annuïtair te worden afgelost.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door M_1 »

En natuurlijk moet het inkomen ook voldoende zijn voor de nieuwe hypotheek. Ik weet niet hoe groot het totale inkomen is? Hoor regelmatig van gepensioneerden met veel overwaarde, maar weinig inkomen, dat ze er niet bij stil staan dat je niet zomaar alleen op grond van alleen de overwaarde kunt bijlenen.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door laranja »

Even ter verduidelijking:

lopend uitstaand saldo: 94,450 (leningdeel 1) renteherziening 01-10-2015 (einddatum 01-01-2019)
lopend uitstaand saldo: 20,000 (leningdeel 2) renteherziening 01-12-2015 (einddatum 01-01-2036)

Er wordt gerefereerd aan overgangsrecht, ik neem aan dat het voor totale hyp.bedrag geldt?
Wordt daarmee bedoeld dat je hypotheek kunt meenemen en dus aflossingsvrij mee kunt nemen gedurende X aantal jaren.

Alles erboven dat je extra leent, krijg je het administratieve kostenplaatje, c q dus ook verplichte aflossen.

Die extra hypotheek wilde ik juist er bovenop nemen, om het huis te restylen, gaat om circa 30000 euro. Maar vanwege mijn inkomen werd er al moeilijk over gedaan. En wil mijn eigen spaargeld daarvoor beslist niet aanspreken, die heb ik als een soort back-up al die afgelopen jaren gebruikt voor onverwachte uitgaven.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door laranja »

Even over dat overgangsrecht, dat is ook een wetje, regel wat er eigenlijk nog niet zo lang is.
Kwam hier achter nadat ik op dit onderwerp heb zitten googlen.


Het overgangsrecht


Samen met de nieuwe hypotheekregels per 1 januari 2013 is het overgangsrecht gekomen. Door het overgangsrecht blijven de oude regels gelden tot uiterlijk 2044 voor hypotheken die op 31 december 2012 al bestonden. U bent dan niet verplicht een eigenwoningschuld met annuïtaire aflossing aan te gaan om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek.

Deze regeling geldt als:
  • u op 31 december 2012 in het bezit was van een huis met een hypotheek. Dit huis moet u dan gebruiken als eigen hoofdverblijf. Dit geldt ook als u in 2012 een huis heeft gekocht*, ook al was dat voor de eerste keer.


  • u op 31 december 2012 een bestaande eigenwoningschuld had ├®n u in 2013 uw huis heeft verkocht en momenteel huurt. Heeft u in 2014 opnieuw een eigenwoningschuld, dan valt de eigenwoningschuld ter hoogte van het bedrag op 31 december 2012 van uw oude huis onder het overgangsrecht
bron: http://www.obvion.nl/Veelgestelde-vrage ... srecht.htm
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door M_1 »

Overgangsrecht geldt alleen voor dat deel dat je al had geleend. Dus niet voor die extra 30.000.Dat zul je dus op zijn minst annuitair moeten gaan aflossen.

Als je het geld ook op de bank hebt staan en zou kunnen missen, dan is dat trouwens waarschijnlijk de voordeligste optie. Gezien je opmerking over moeilijk doen over je inkomen, denk ik dat je i het lagere belastingtarief valt? Dan krijg je dus ongeveer een kwart van de betaalde rente terug. Terwijl je over je spaargeld misschien 1,2% vrh moet betalen. Nog afgezien van de extra kosten die bij verhogen of oversluiten komen kijken: is toch algauw een paar duizend euro.

Lenen wordt dan wel een erg dure keuze als je het geld zelf ook zou hebben.
laranja
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jul, 2014 10:43 am

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door laranja »

Nog even ter verduidelijking, anders moet er teruggebladerd worden...

lopend uitstaand saldo: 94,450 (leningdeel 1) renteherziening 01-10-2015 (einddatum 01-01-2019) rente was 3,8 %
lopend uitstaand saldo: 20,000 (leningdeel 2) renteherziening 01-12-2015 (einddatum 01-01-2036) rente was 4,00 %

OK, die 30/35000 vergeet ik dan maar... voorlopig. Zal voor mijn restylen dan maar eigen geld/hulptroepen inschakelen.
Nu dus gewoon even uitgaan van huidige hypotheek. Zou het moeite lonen om die nu over te sluiten, ABN sprak over 3,6%, 10jr
met dien verstande dat ik rond 2019 toch weer om de tafel moet, is einddatum voor lening deel 1.
Meen dat aan extra kosten rond 650 (het oversluiten dus) gemoeid is.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Michel »

In dit geval zou ik serieus overwegen om de hypotheek volledig over te sluiten. Gezien het bevoorschottingspercentage (verhouding schuld tov woningwaarde) kan je een rente van rond de 3 % krijgen en ben je de komende 30 jaar weer verschoond van verlengingsvoorstellen. Uiteraard zitten daar kosten aan vast maar die heb je in 2019 ook want je hypotheek wordt niet blind verlengd. Je zal dan ook een nieuwe hypotheek aan moeten gaan en het is dan maar de vraag hoe de regelgeving omtrent aflossingsvrije hypotheken is.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Rense »

Laten we het wel reëel houden, oversluiten is een optie maar 3% 30 jaar vast is natuurlijk onzin.

Laat je goed informeren over de bijkomende kosten en de te betalen boeterente bij oversluiting.
Michel
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 16 okt, 2009 4:54 pm

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Michel »

Kwestie van een pro forma aflosnota opvragen Rense en kijken of je het in de resterende rentevast periode terug gaat verdienen.?
Geen rakettechnologie maar gelukkig wel dagelijkse realiteit.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Hypotheekrente periode loopt af & woning onder water

Bericht door Rense »

Dat kan, maar dat heeft niets te maken met je opmerking;
kan je een rente van rond de 3 % krijgen en ben je de komende 30 jaar weer verschoond van verlengingsvoorstellen
Plaats reactie