renteaftrek verhuizing buitenland

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

panosk
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 mei, 2014 8:34 am

renteaftrek verhuizing buitenland

Bericht door panosk »

Ik heb het volgende scenario:

Ik woon nu nog in Nederland, maar ik ga verhuizen naar Belgie, en mijn woonhuis in Nederland staat te koop en zal dus leegstaan.
Kan ik dan nog 2 jaar lang de hypotheekrente aftrekken?

Ik heb met de belastingtelefoon gebeld en die zeiden van wel, maar die las volgens mij gewoon de web site op.

Met vriendelijke groet,
Panos
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: renteaftrek verhuizing buitenland

Bericht door Jean henri »

Zolang je nederlands belastingplichtige bent en blijft heb je gewoon renteaftrek tijdens de periode dat de woning leeg en in de verkoop staat.
panosk
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 mei, 2014 8:34 am

Re: renteaftrek verhuizing buitenland

Bericht door panosk »

Hoi Jean,

Dank je wel voor je antwoord, ik blijf inderdaad gewoon belastingplichtig in Nederland. Nu kan ik met een gerust hart verhuizen.
Jean henri schreef:Zolang je nederlands belastingplichtige bent en blijft heb je gewoon renteaftrek tijdens de periode dat de woning leeg en in de verkoop staat.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: renteaftrek verhuizing buitenland

Bericht door rambagts »

Voor de volledigheid:
Je mag de hypotheekrente aftrekken gedurende het huidige kalenderjaar + 2 jaar (dus t/m 31 dec. 2016)
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: renteaftrek verhuizing buitenland

Bericht door Jean henri »

@ Panosk,

Helaas een wat genuanceerde toevoeging (helaas niet eerder bekend).

Dit als gevolg van vereenvoudigde, maar ook aangescherpte fiscale wetgeving, die op 1 januari 2015 ingaat.

Grensarbeiders behouden de volledige aftrek alleen nog wanneer minimaal 90 procent van het gezamenlijke inkomen in Nederland wordt verdiend. Heeft de partner bijvoorbeeld een klein inkomen uit een baan in België of Duitsland, dan is de kans zeer groot dat nog maar de helft van de hypotheekrente aftrekbaar is bij de fiscus.
Plaats reactie