Spaarpremies bij Centraal Beheer

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Spaarpremies bij Centraal Beheer

Bericht door Koos.Banti »

Ik wil de juistheid van je antwoord niet betwijfelen, maar staat het niet in tegenspraak tot het antwoord dat ik heb gekregen op een vraag die ik eerder hierover op dit forum gesteld heb?
Koos.Banti schreef:Misschien een domme vraag, maar moet er bij het aanhouden van de hypotheek een nieuwe overlijdensrisicoverzekering worden afgesloten (met veel hogere premie door hogere leeftijd en de bijgekomen kwalen en kwaaltjes) of wordt de oude verzekering (premie) gewoon aangehouden?
Advies123 schreef:Je hoeft geen nieuwe orv te sluiten, deze zit in je polis en blijft in je polis zitten. Eventuele kwaaltjes zijn niet van invloed op de premie.
Ook vraag ik mij dan af waarom de premie wel aan de leeftijd zou worden aangepast, maar niet aan het verminderde risico dat de verzekeraar loopt door de steeds hogere afkoopwaarde van de polis? Het lijkt wel de prijs van vliegtickets. Bij een verhoging van de kerosineprijs worden die gelijk verhoogd, maar als de prijs omlaag gaat merken de reizigers daar niets van.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Spaarpremies bij Centraal Beheer

Bericht door M_1 »

Koos.Banti schreef:Misschien een domme vraag, maar moet er bij het aanhouden van de hypotheek een nieuwe overlijdensrisicoverzekering worden afgesloten (met veel hogere premie door hogere leeftijd en de bijgekomen kwalen en kwaaltjes) of wordt de oude verzekering (premie) gewoon aangehouden?
Advies123 schreef:Je hoeft geen nieuwe orv te sluiten, deze zit in je polis en blijft in je polis zitten. Eventuele kwaaltjes zijn niet van invloed op de premie.
Dit heeft betrekking op de huidige structuur van de ORV. Een bestaande ORV wordt niet aangepast als je tijdens de looptijd kwaaltjes krijgt, maar als je van ORV zou veranderen, dan word je w├®l opnieuw 'gekeurd' en kan het dus w├®l zijn dat de premie wordt aangepast aan de nieuwe kwaaltjes.

Maar binnen die structuur van de ORV zit wel een bepaalde 'tabel' met leeftijdafhankelijke premies.
Koos.Banti schreef:Ook vraag ik mij dan af waarom de premie wel aan de leeftijd zou worden aangepast, maar niet aan het verminderde risico dat de verzekeraar loopt door de steeds hogere afkoopwaarde van de polis? Het lijkt wel de prijs van vliegtickets. Bij een verhoging van de kerosineprijs worden die gelijk verhoogd, maar als de prijs omlaag gaat merken de reizigers daar niets van.
Dat wordt ├│├│k aangepast. Dat gaf ik ook aan:
Deze hangt af van je leeftijd en het te verzekeren kapitaal.
Dat te verzekeren kapitaal is, simpel gezegd, het verschil tussen wat je hebt opgebouwd en wat je nabestaanden zouden krijgen bij je overlijden. Dat te verzekeren kapitaal daalt in de loop van de tijd, maar het risico op overlijden stijgt veel sneller dan deze daling. (Je overlijdensrisico verdubbelt ongeveer iedere 7 jaar, terwijl het te verzekeren 'gat' meestal in 7 jaar niet halveert.) Daarom stijgt de te betalen premie de meeste tijd. Pas de laatste jaren van de looptijd is het effect van de stijgende sterftekans kleiner dan het effect van het kleiner wordende te verzekeren gat en gaat de premie weer dalen.
Koos.Banti
Berichten: 65
Lid geworden op: do 18 apr, 2013 8:32 am

Re: Spaarpremies bij Centraal Beheer

Bericht door Koos.Banti »

OK capo. Capito. Grazie mille! :)
Plaats reactie