is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe klanten

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Jochem
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 mar, 2014 9:18 am

is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe klanten

Bericht door Jochem »

best Forumleden,

onze hypotheekrente 10 jaar vast bij Argenta loopt in augustus 2015 af. Door de huidige lage rentestand heb ik Quion gevraagd ons een offerte te doen.

Het is een levenhyphotheek van Ôé¼225.000 met NHG 4,0%

Afkoopsom is Ôé¼250. Ze stellen mij alleen rentepercentages voor die hoger liggen dan ze voor nieuwe klanten rekenen.

Voorstel special line hypotheek 2014 website Argenta
1 jaar 2,8% 2,4%
5 jaar 3,05% 2,65%

Omdat we een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek hebben kunnen we geen nieuwe hypotheek afsluiten. We hebben dan immers geen hypotheekrenteaftrek meer. Ze weten dus dat we niet wegkunnen.

Is er regelgeving waar de hypotheekverstrekkers zich aan moeten houden? Of is een hypotheekverstrekker vrij in elk voorstel wat ze doen?

We hebben het gevoel geen opties te hebben..

Alvast dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe kla

Bericht door Jean henri »

Ja, er is een regelgeving dat een geldverstrekker rentetarieven voor nieuwe en bestaande klanten gelijk moeten houden.

Argenta doet dat naar mijn weten ook, alleen vermeld Argenta dat wanneer er sprake is van een leven, beleggen of afosvrije hypotheek er sprake is van een renteopslag van 0,3%. Dat komt niet leuk over, maar veel instellingen doen dat omdat ze willen dat er wordt afgelost. Deze renteopslag is ook voor nieuwe klanten.

Wat betreft vertrekken, je kan gewoon als jij dat beter vind naar een andere geldverstrekker en gewoon renteaftrek op het aflosvrije deel behouden. Dat is niet gekoppeld aan de geldverstrekker, maar aan jullie. Het feit dat je nu een aflosvrije lening hebt, maar dat je voor dit bedrag (en voor het bedrag van de levenhypotheek) overgangsrecht hebt.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe kla

Bericht door webka »

Als aanvulling op JH:
Waarschijnlijk heb je een ouder product van Argenta. De zogenaamde classic hypotheek. Deze hypotheek heeft andere voorwaarden dan de special line, en ook aparte rentetarieven.
Deze liggen hoger.

En inderdaad, indien het op inkomen, onderpand past, kun je gewoon naar andere geldverstrekker met behoud van je leven/aflossinsgvrije constructie, zonder verlies aftrekbaarheid.

Welke rentes heb je voorgesteld gekregen en bij welke rentevastperiode?
Jochem
Berichten: 2
Lid geworden op: za 29 mar, 2014 9:18 am

Re: is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe kla

Bericht door Jochem »

beste Jean-Henri en Webka,

dank voor jullie reacties. Fijn om te weten dat ik de voorwaarden kan behouden als ik overstap naar een andere hypotheekverstrekker.

@ Webka; Argenta heeft me het volgende voorgesteld:
1 jaar vast 2,8%
3 jaar vast 3,0%
5 jaar vast 3,05%
6 jaar vast 3,55%
7 jaar vast 3,75%
10 jaar vast 3,95%
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: is er wetgeving voor verschil rente bestaande/nieuwe kla

Bericht door Jean henri »

Deze rentetarieven zijn de tarieven die voor nieuwe klanten ook gewoon van toepassing zijn. Er is dus geen onderscheid tussen nieuwe of bestaande klanten.

Het 10 jaars tarief (annuïteiten, spaarhypotheek of lineair) is 3,65%. Is er sprake van een van aflosvrij of leven deel (zoals bij jou het geval is) dan is er een renteopslag van 0,3% van toepassing.

Je kan overwegen om de lopende hypotheek om te zetten naar een aflossende vorm waardoor je de rentekorting van 0,3% kunt krijgen.
Plaats reactie