Vastzetten of risico lopen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Myrthe

Vastzetten of risico lopen?

Bericht door Myrthe »

Hallo allemaal,

ik heb bij het kopen van mijn huis de hypotheekrente vastgesteld voor 3,7% voor 6 jaar. Nu zijn we 3 jaar verder en ik moet beslissen of ik mijn hypotheek wil oversluiten en de rente voor 20 jaar vastzetten op 5,4% of wil wachten en zien wat de rente over 3 jaar is. Na die 3 jaar moet ik het dus met dat rentepercentage doen.

Wat moet ik doen?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Bij voorbaat hartelijk dank.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Beste Myrthe,

Van wie "moet" je beslissen of je de hypotheek over gaat sluiten?

Oversluiten betekent dat je je huidige lage rente kwijtraakt en kosten maakt voor de oversluiting (notaris, afsluitprovisie, evt. gekoppelde producten?). Tenzij je verwacht dat de rente flink gaat stijgen voor een heel lange periode, raad ik je aan om de huidige hypotheek te houden.

Ik neem aan dat je drie jaar geleden goed had overwogen om de rente 6 jaar vast te zetten en niet langer. Wat maakt de situatie nu anders dan toen?

Groeten,

Steven
Myrthe

Vastzetten of risico lopen?

Bericht door Myrthe »

Dag Steven

Hartelijk dank voor je reactie. Er zijn geen kosten aan oversluiting verbonden. Eigenlijk kom ik er nu pas achter dat ik toen ik mijn hypotheek afsloot, ik dit veel beter voor 20 jaar kon doen, aangezien de (ook lange) rente historisch laag was.
Ik ben inderdaad bang dat de rente nog meer gaat stijgen. Ik zit erg te twijfelen, omdat ik een hoger rentepercentage dan er nu is niet kan betalen. Is de kans groot dat de rente over 3 jaar lager of hetzelfde staat, of is de kans groter dat hij hoger staat?
Het kost me de komende 3 jaar 4000 Ôé¼ als ik mijn hypotheek nu al oversluit.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Hoi Myrthe,

Dat maakt de situatie complexer. Rente-uitspraken doen over de toekomst is koffiedik kijken. Niemand kan met zekerheid zeggen wat er gaat gebeuren en achteraf weet iedereen het beter.

Zelf denk ik dat de rente over drie jaar niet veel hoger, maar eerder lager dan nu zal staan:

- Het tariefsverschil tussen korte en lange rente is klein. De "markt" is van mening dat de kans op (grote) rentestijgingen klein is.
- Eurolanden hebben een inflatieplafond van 3% afgesproken. Inflatie is een van de componenten die de hoogte van de rente bepaalt
- De economische groei is momenteel hoog en zal op een gegeven moment (over 2 jaar?, 4 jaar?) dalen. Bij een lage economische groei verlaagt de centrale bank normaal gesproken de rente. Hoewel de ECB officieel in hun rentebeleid geen rekening mag houden met economische groei, denk dat ze dat stiekem toch wel doen.

Dat neemt niet weg dat de kans bestaat dat de rente over 3 jaar veel hoger kan zijn dan nu. Als je zwaar in de problemen komt bij verdere rentestijging moet je de rente vastzetten. Ik heb niet voldoende inzicht in je situatie om daarover te kunnen adviseren.

Gr

Steven
Plaats reactie